Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Kudelová Monika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Terminologické vymezení pojmů, stručná charakterizace pravěké a starověké společnosti. Popis různých kulturních oblastí starověku - Egypt, Řecko, Řím, Indie a problematika gender. Periodizace středověku (hlavní milníky), typické projevy společnosti ve vztahu ke genderu. Otázka náboženství a postavení žen ve středověku. Ženy a vzdělání ve středověku. Změna myšlení společnosti s příchodem novověku. Vliv průmyslové revoluce. Počátky feministického hnutí. Příchod 20. Století a posun v myšlení lidí. Dvě světové války a jejich odraz v oblasti genderu. Problematika genderu v Československu (1918-1992) a České republice (1993-2000) s důrazem na hlavní politické události v zemi. Problémy genderu v 21. století. Charakteristika soudobé civilizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář nabídne netradiční pohled na vývoj a proměny v přístupu společnosti k problematice genderu. Ta bude zasazena do historického rámce, který poukáže na hlavní problémy jednotlivých epoch a charakterizuje způsoby jejich řešení v minulosti od starověku po současnost. Budou akcentovány nejvýraznější historické mezníky, ovlivňující chování společnosti, posuny v myšlení a chování lidí v této oblasti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit historické pozadí změn v dané společnosti, " vysvětlit podstatu proměny společnosti z genderového pohledu, " vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé historické epochy s akcentem na sledovanou problematiku, " posuzovat důsledky klíčových událostí ve vztahu k genderu.
Interpretace změn v postojích společnosti k genderu.
|
Předpoklady
|
Zájem o genderovou problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Vypracování a přednesení referátu na zadané téma. Absolvování vědomostního testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Barša, P. (2002). Politika rodu a sexuální identity.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Bock, G. (2007). Ženy v evropských dějinách: od středověku do současnosti.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Bourdieu, P. (2000). Nadvláda mužů.. Praha: Karolinum.
-
Cameron, D. (1999). The Feminist Critique of Language.. London: Routledge.
-
Čadková, K. a kol. (2006). Dějiny žen, aneb, Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie.. Pardubice: Univerzita Pardubice.
-
Eislerová, R. (1995). Číše a meč, agrese a láska, aneb Žena a muž v průběhu staletí.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Ennenová, E. (2001). Ženy ve středověku. Praha: Argo.
-
Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy.. Praha: SLON.
-
Kolektiv autorů. (2002). Analýza současné situace v rovnosti žen a mužů v oblasti věcné působnosti MŠMT.. Praha: Sociologický ústav.
-
Le Goff, J., Schmitt, J. (2002). Encyklopedie středověku.. Praha: Vyšehrad.
-
Lynn, A. (2005). Zrození moderní ženy: Evropa 1789-1918.. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
-
Neudorflová, M. (1999). České ženy v 19. století.. Praha: Janua.
-
Oakley, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost.. Praha: Portál.
-
Slabáková, R. et al. (2012). Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti: koncepty, metody, perspektivy.. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
-
Straníková, J. (2013). Výchova a vzdělávání dívek na cestě k moderní občanské společnosti: genderové a sociální aspekty procesu socializace mládeže v období 1774-1868.. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická.
|