Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Zima Petr, PhDr. Ph.D.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
světová filosofie od Descarta po postmodernismus. Česká filosofie od 14. do 20. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přivést studenty k pochopení novověkého obratu ve filozofii; k subjekt - objektové problematice. 1. Velké metafyzické systémy. Descartes. Spinoza. Leibniz. 2. Britský empirismus. Locke. Berkeley. 3. Hume. 4. Osvícenství ve Francii a v Německu. 5. Kant. Novokantovství. 6. Fichte, Schelling, Hegel, Feuerbach. Pozitivismus, utilitarismus. 7. Marxistická filosofie. Neomarxismus. 8. Iracionalistické proudy. Schopenhauer. Kierkegaard. Nietzsche. Filosofie života, vitalismus, psychoanalýza. Nová ontologie. 9. Pragmatismus. Novopozitivismus. Kritický racionalismus. 10. Novotomismus. Fenomenologie. Existencialismus. 11. Filosofická antropologie. Postmoderní filosofie. 12. Česká filosofie 14. - 19. století (Štítný, Hus, Chelčický, Komenský, Bolzano). 13. Masaryk. Fischer. Patočka.
Schopnost tvořivým způsobem interpretovat hlavní myšlenky jednotlivých osobností novějších dějin filozofického myšlení. Pedagogická dovednost vysvětlit význam dějin filosofie pro kvalitu myšlení současného člověka.
|
Předpoklady
|
Adekvátní znalosti studentů dějin novějšího filozofického myšlení na úrovni střední školy. Účast na přednáškách a participace na interaktivních formách vyučování v průběhu vybraných přednášek.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
Absolvování předmětu Filozofie I (starověk, středověk a renesance) prokázání znalostí z filosofické četby, aktivní účast v diskusích na seminářích, splnění zadaného písemného úkolu (referátu, eseje)
|
Doporučená literatura
|
-
Descartes, R. (1992). Rozprava o metodě. Praha: Svoboda.
-
Gabriel, J. a kol. (1998). Slovník českých filosofů. Brno: Masarykova univerzita.
-
Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Hume, D. (1972). Zkoumání lidského rozumu. Praha: Svoboda.
-
Jaspers, K. (1991). Otázka viny.. Praha: Mladá fronta.
-
Kant, I. (1972). Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou.. Praha: Svoboda.
-
Kant, I. (1976). Základy metafyziky mravů.. Praha: Svoboda.
-
Komenský, J.A. (1970). Labyrint světa a ráj srdce.. Praha: Odeon.
-
Marx, K.:. (1967). Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844. In Odcizení a emancipace člověka.. Praha: Mladá fronta.
-
Masaryk, T. G. (1998). Počet pravděpodobnosti a Humova skepse. In Přednášky a studie z let 1882-1884.. Praha: Ústav T.G. Masaryka.
-
Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc.
-
Novotný, Z. (1995). Základy filozofického myšlení.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Russell, B. (1967). Logika, jazyk a věda.. Praha: Svoboda.
-
Störig, H.J. (2000). Malé dějiny filosofie.. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
|