Předmět: Filozofie 2 (novověk, současnost)

« Zpět
Název předmětu Filozofie 2 (novověk, současnost)
Kód předmětu KVS/BFIP2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Zima Petr, PhDr. Ph.D.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
světová filosofie od Descarta po postmodernismus. Česká filosofie od 14. do 20. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je přivést studenty k pochopení novověkého obratu ve filozofii; k subjekt - objektové problematice. 1. Velké metafyzické systémy. Descartes. Spinoza. Leibniz. 2. Britský empirismus. Locke. Berkeley. 3. Hume. 4. Osvícenství ve Francii a v Německu. 5. Kant. Novokantovství. 6. Fichte, Schelling, Hegel, Feuerbach. Pozitivismus, utilitarismus. 7. Marxistická filosofie. Neomarxismus. 8. Iracionalistické proudy. Schopenhauer. Kierkegaard. Nietzsche. Filosofie života, vitalismus, psychoanalýza. Nová ontologie. 9. Pragmatismus. Novopozitivismus. Kritický racionalismus. 10. Novotomismus. Fenomenologie. Existencialismus. 11. Filosofická antropologie. Postmoderní filosofie. 12. Česká filosofie 14. - 19. století (Štítný, Hus, Chelčický, Komenský, Bolzano). 13. Masaryk. Fischer. Patočka.
Schopnost tvořivým způsobem interpretovat hlavní myšlenky jednotlivých osobností novějších dějin filozofického myšlení. Pedagogická dovednost vysvětlit význam dějin filosofie pro kvalitu myšlení současného člověka.
Předpoklady
Adekvátní znalosti studentů dějin novějšího filozofického myšlení na úrovni střední školy. Účast na přednáškách a participace na interaktivních formách vyučování v průběhu vybraných přednášek.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej

Absolvování předmětu Filozofie I (starověk, středověk a renesance) prokázání znalostí z filosofické četby, aktivní účast v diskusích na seminářích, splnění zadaného písemného úkolu (referátu, eseje)
Doporučená literatura
  • Descartes, R. (1992). Rozprava o metodě. Praha: Svoboda.
  • Gabriel, J. a kol. (1998). Slovník českých filosofů. Brno: Masarykova univerzita.
  • Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Hume, D. (1972). Zkoumání lidského rozumu. Praha: Svoboda.
  • Jaspers, K. (1991). Otázka viny.. Praha: Mladá fronta.
  • Kant, I. (1972). Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou.. Praha: Svoboda.
  • Kant, I. (1976). Základy metafyziky mravů.. Praha: Svoboda.
  • Komenský, J.A. (1970). Labyrint světa a ráj srdce.. Praha: Odeon.
  • Marx, K.:. (1967). Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844. In Odcizení a emancipace člověka.. Praha: Mladá fronta.
  • Masaryk, T. G. (1998). Počet pravděpodobnosti a Humova skepse. In Přednášky a studie z let 1882-1884.. Praha: Ústav T.G. Masaryka.
  • Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc.
  • Novotný, Z. (1995). Základy filozofického myšlení.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Russell, B. (1967). Logika, jazyk a věda.. Praha: Svoboda.
  • Störig, H.J. (2000). Malé dějiny filosofie.. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní