Předmět: Filozofie 1 (starověk, středověk a renesance)

« Zpět
Název předmětu Filozofie 1 (starověk, středověk a renesance)
Kód předmětu KVS/BFIP1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Zima Petr, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
světová filosofie od antiky po renesanci (včetně)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je přivést studenta k pochopení podstaty problémů staršího filozofického myšlení jako pokusů o řešení metafyzických otázek ontologické povahy. 1. Úvod - charakter filosofie a smysl sledování vývoje filosofického myšlení. 2. Filosofické názory v Orientě. Předfilosofické myšlení starého Řecka. Milétská škola. Hérakleitos. 3. Pýthagorovci. Eleaté. Empedoklés. Anaxagorás. Atomisté. 4. Sofisté. Sókratés a sókratovské školy. 5. Platón. 6. Aristotelés. 7. Helénismus. Skepse. Epikúreismus. Stoicismus. Římská filosofie. 8. Novoplatónismus. Vznik křesťanství. 9. Patristika. Augustinus Aurelius. 10. Scholastika. Spor o univerzálie. 11. Tomáš Akvinský. Duns Scotus. 12. Renesanční filosofie. Mikuláš Kusánský. Machiavelli. Erasmus. More. F. Bacon. Hobbes.
Schopnost tvořivým způsobem interpretovat hlavní myšlenky jednotlivých osobností starších dějin filozofického myšlení. Pedagogická dovednost vysvětlit význam dějin filosofie pro kvalitu myšlení současného člověka.
Předpoklady
Adekvátní znalosti studentů dějin filozofického myšlení na úrovni střední školy. Účast na přednáškách a participace na interaktivních formách vyučování v průběhu vybraných přednášek.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

prokázání znalostí z filosofické četby, aktivní účast v diskusích na seminářích, splnění zadaného písemného úkolu (referátu, eseje)
Doporučená literatura
  • Členové ekumenických překladatelských komisí (eds.). (1979). Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona. Ekumenický překlad. Biblické dílo Ekumenické rady církví v ČSSR.. Praha: Ústřední církevní nakladatelství.
  • Hobbes, T. (1988). Výbor z díla. Praha: Svoboda.
  • Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Novotný. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc.
  • Novotný, Z. (1995). Základy filozofického myšlení.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Platón. (1994). Euthyfrón. Obrana Sókrata. Kritón.. Praha: OIKOYMENH.
  • Platón. (1996). Parmenidés.. Praha: OIKOYMENH.
  • Platón. (1992). Prótagorás.. Praha: OIKOMENH.
  • Platón. (1915). Symposion. Praha: Jan Laichter.
  • Seneca, L.A. (1977). Útěchy. Praha: Odeon.
  • Storig, H.J. (2000). Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  • Svoboda, K. (ed.). (1944). Zlomky předsokratovských myslitelů.. Praha: Česká akademie věd a umění.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní