Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět podává výklad o vzniku a historickém vývoji mravních a právních norem s ohledem na změny ve společnosti a v chápání jednotlivých základních kategorií týkajících se postavení a práv člověka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přivést studenty k pochopení problematiky lidských práv v obecném právním kontextu a ve vztahu k obecně platným mravním normám.
Etické základy lidských práv se týkají činů, tužeb, citu, myšlenek každého z nás. Student získává určité způsobilosti pro poznání morálních hodnot a rozvíjí schopnosti s plnou zodpovědnosti se rozhodnout ji realizovat.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je základní lidské práva teoretický uchopit a z etického hlediska uplatnit je v praxi učitelského a sociálního života. Získává porozumění pro morální svobodu, která vyžaduje plné zodpovědnosti za své činy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor
Student má prokázat přehled o obsahu učiva a schopnost formulovat základní problémy i možná řešení
|
Doporučená literatura
|
-
Listina základních práv a svobod..
-
Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Zvon.
-
Rawls, J. (1995). Teorie spravedlnosti.. Praha: Victoria Publishing.
-
Ricken, F. (1995). Obecná etika.. Praha: OIKOYMENH.
-
Spaemann, R. (1998). Štěstí a vůle k dobru.. Praha: OIKOYMENH.
-
Tugendhat, E. (2004). Přednášky o etice.. Praha: OIKOYMENH.
|