Předmět: Dějepis v kurikulu sekundárního vzdělávání II

« Zpět
Název předmětu Dějepis v kurikulu sekundárního vzdělávání II
Kód předmětu KVS/BDKD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rámcová témata: - výuka dějepisu v období Protektorátu Čechy a Morava - výuka po roce 1948 a jejich pojetí - období normalizace a dějepisné vyučování - učebnice dějepisu v letech 1948-1989 - proměny dějepisného vyučování po roce 1989 - regionální dějiny a jejích místo v dějepisném vyučování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování semináře schopni: - poznat a pochopit problémy související s výukou dějepisu v jednotlivých historických obdobích českých zemí - reflektovat proměny dějepisného vyučování z hlediska dobových trendů a požadavků na uvedenou disciplínu - interpretovat a analyzovat metody a způsoby - připravit vlastní prezentaci
Reflexe metod vyučování dějepisu.
Předpoklady
Přehledné znalosti dějin českých zemí.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

účast a aktivita v seminářích, odevzdaná semestrální práce.
Doporučená literatura
  • (2001). Historické a didaktické inspirace oživené myšlenky - o vzdělání a dějepise od 17. ke 20. století.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.
  • Kohnová, J. (ed.). (2008). Výuka dějepisu a současná proměna světa.. Praha: PdF UK, Ústav profes. rozvoje pracovníků ve školství.
  • Morkes, F. (2002). Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích (období let 1848-2001).. Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského.
  • Morkes, F. (1999). Učitelé a školy v proměnách času.. Plzeň: Pedagogické centrum.
  • Růžičková, J. (1997). Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.
  • Rýdl, K. (2010). K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I. (1774-1989). Pardubice: Univerzita Pardubice.
  • Strnad, E. (1975). Didaktika školy národní v 19.století.. Praha: SPN.
  • Svoboda, J. (2010). Školství v období Protektorátu.. České Budějovice: Nová forma.
  • Šustrová, M. (ed.). (2010). Dějiny ve škole.. Praha: Pedagogické muzeum J.A.Komenského.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní