Předmět: Dějiny evropské integrace

« Zpět
Název předmětu Dějiny evropské integrace
Kód předmětu KVS/BDEVQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudelová Monika, Mgr.
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Evropská kulturní tradice. Kořeny evropské integrace. Počátky evropské spolupráce od konce druhé světové války do roku 1949. Počátky evropské integrace - Schumanův plán a ESUO. Druhá fáze evropské integrace 1955-1959. Evropská integrace v 70. letech 20. století. Na cestě k Evropské unii 1985-1993. Problémy EU v 90. letech 20. století. Proces rozšiřování Evropské unie. Evropská unie v současnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 27 hodin za semestr
Výstupy z učení
Na přednáškách budou studenti seznámeni s vybranými tématy z oblasti evropské integrace. Pozornost je věnována významným mezníkům integračních procesů. Důraz je kladen na dění v Evropské unii. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat kořeny evropské integrace " objasnit problémy integračních procesů po 2. sv. válce " charakterizovat hlavní evropské organizace " vysvětlit fungování Evropské unie
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Kontaktní výuka Studium literatury Příprava na zkoušku
Doporučená literatura
  • Dawson, Ch. (1995). Porozumět Evropě.. Praha: ZVON.
  • FIALA, P., PITROVÁ, M. (2003). Evropská unie.. Brno.
  • Gerbet, P. (2004). Budování Evropy.. Praha: Karolinum.
  • Kopeček, P. a kol. (2013). Společenskovědní aspekty fenoménu vyrovnání s minulostí v kontextu výchovy k občanství.. Praha: Nakladatelství Epocha.
  • Krákora, P. a kol. (2010). Svobodné volby v Československu 1990 - Referendum o dalším směřování státu a společnosti.. Praha: Nakladatelství Epocha.
  • Masaryk, T. G. (1994). Nová Evropa: stanovisko slovanské.. Brno: Doplněk.
  • Mezihorák, F. (2001). Evropanství a integrace.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Mezihorák, F. (2002). Galerie velkých Evropanů.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Mezihorák, F., Skoupá, D. (1995). Malá encyklopedie velkých Evropanů.. Olomouc: Votobia.
  • Mezihorák, F., Staněk, A. (2005). Antologie textů k evropské integraci.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Pitrová, M. (2000). Institucionální struktura Evropské unie.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní