Předmět: Vývoj české státnosti

« Zpět
Název předmětu Vývoj české státnosti
Kód předmětu KVS/BCESQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Formování české státnosti v raném středověku. Zlatá bula sicilská. Osobnost Karla IV. a vznik zemí Koruny české. Český stavovský stát v 15. a 16. století. Obnovené zřízení zemské 1627 a 1628. Národní obrození. České státní právo. Vznik Československa 1918. Ústava z roku 1920. Období let 1938-1939. Československo po roce 1945 a 1948. Reformní proces Pražského jara 1968. Obnova občanské společnosti po roce 1989 a obnova české státnosti v roce 1993.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení studentů s klíčovými událostmi, osobnostmi a dokumenty starší i moderní české historie. Pozornost je věnována vlivu těchto skutečností na podobu české státnosti a charakter české společnosti v minulosti i současnosti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat klíčové události starších a moderních českých dějin " objasnit vztah významných historických mezníků českých dějin k současnosti " vysvětlit roli významných osobností starších a moderních českých dějin na formování české státnosti " vyjmenovat a charakterizovat nejvýznamnější osobnosti starších českých a moderních dějin " analyzovat a hodnotit vývoj české státnosti od počátku do současnosti
Kompetence korespondující s rozsahem cílů stanovených pro tento předmět.
Předpoklady
Znalost českých dějin v minimálním rozsahu středoškolského učiva.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast a aktivita v seminářích, vypracování semestrální práce.
Doporučená literatura
  • Bělina, P. a kol. (1992). Dějiny zemí Koruny české. II.. Praha: Paseka.
  • Čornej, P. a kol. (1992). Dějiny zemí Koruny české. I.. Praha: Paseka.
  • Harna, J., Fišer, R. (1998). Dějiny českých zemí. I, II.. Praha: Fortuna.
  • Kučera, J.P., Kaše, J., Bělina, P. (2006). České země v evropských dějinách. III.. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • Kučera, J.P., Kaše, J., Bělina, P. (2006). České země v evropských dějinách. II.. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • Petráň, J. a kol. (1990). Dějiny Československa. I, II.. Praha: SPN.
  • Smetana, V., Gjuričová, A., Ellinger, J., Cuhra, J. (2006). České země v evropských dějinách. IV.. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • Šarochová, G. V. (2006). České země v evropských dějinách. I.. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • Urban, O. (1991). České a slovenské dějiny do roku 1918.. Praha: Svoboda.
  • Veselý, Z. (1994). Dějiny českého státu v dokumentech.. Praha: Victoria Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní