Předmět: Britská novověká filozofie

« Zpět
Název předmětu Britská novověká filozofie
Kód předmětu KVS/BBNFP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Kritická a skeptická gnozeologie filosofa Davida Huma, jak je obsažena v jeho hlavním filozofickém díle A Treatise of Human Nature (nepřeloženém do češtiny) - ve vztahu k základním filosofickým problémům

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je prohloubení analytického myšlení posluchačů na základě jejich seznámení s teorií poznání vrcholného představitele britské novověké filozofie Davida Huma, jak je obsažena v jeho hlavním filozofickém díle A Treatise of Human Nature. Bude vyžadována samostatná práce s původním cizojazyčným textem, aktivní vystupování, přesné formulování myšlenek, schopnost diskutovat, písemně zpracovávat pojednání na zadaná témata s využitím velmi dobré znalosti anglického jazyka (a to i v základní odborné terminologii) při četbě a rozboru textů.
Znalost základní problematiky britského empirismu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

velmi dobrá znalost anglického jazyka znalosti projevené aktivní účastní v diskusích na seminářích, splnění zadaného písemného úkolu (referátu, eseje) v anglickém jazyce na základě filosofické četby
Doporučená literatura
  • Berkeley, G. (1995). Pojednání o základech lidského poznání.. Praha: Svoboda.
  • Hume, D. (1968). A Treatise of Human Nature, Book I Of the Understanding. Oxford: Clarendon Press.
  • Hume, D. (1971). An Enquiry Concerning Human Understanding. Ed. By Freeman. Open Court.. Illinois: La Salle.
  • Hume, D. (1972). Zkoumání lidského rozumu. Praha: Svoboda.
  • Locke, J. (1984). Esej o lidském rozumu.. Praha: Svoboda.
  • Masaryk, T.G. (1883). Počet pravděpodobnosti a Humova skepse.. Praha.
  • Moural, J. (1998). Studie k filosofii Davida Huma. Filosofický časopis..
  • Moural, L. (1994). Filosofie Davida Huma. In Sobotka, M., Znoj, M., Moural, J. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela.. Praha: Filosofia.
  • Novotný, Z. (1999). David Hume a jeho teorie vědění. Olomouc: Votobia.
  • Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc.
  • Novotný, Z. (1995). Základy filozofického myšlení.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Pelikán, F. (1929). Fikcionalismus novověké filosofie zvláště u Humea a Kanta.. Praha: Fr. Borový.
  • Tvrdý, J. (1925). Problém skutečnosti u Davida Huma a jeho význam v dějinách filosofie.. Brno: FF MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní