Vyučující
|
-
Cieslarová Zuzana, Mgr.
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Kudelová Monika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Podoby didaktické transformace vybraných tematických celků učiva (podle RVP ZV a RVP G) při využití různých aktivizujících výukových metod (Člověk ve společnosti, Člověk jako jedinec, Člověk, stát a hospodářství, Člověk, stát a právo, Mezinárodní vztahy, globální svět; respektive: Člověk ve společnosti, Člověk jako jedinec, Občan ve státě, Občan a právo, Mezinárodní vztahy, globální svět, Úvod do filozofie a religionistiky).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Praktické zavádění nových výukových strategií a metod vedoucích k rozvoji a posilování kritického myšlení, tvorbě projektů, metod zaměřených na kooperaci, tvořivost, řešení problému. Seminář bude zaměřen na uplatnění těchto strategií při výchově k občanství na ZŠ a SŠ v souladu s příslušnými RVP.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit základní princip aktivizačních metod, " vysvětlit podstatu jednotlivých konkrétních aktivizačních metod, " posuzovat náročnost a vhodnost dané metody ve vztahu k edukační realitě.
|
Předpoklady
|
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Povinná (80%) a aktivní účast na seminářích, vypracování souboru metodických listů a návrhu aktivizačních metod na vybrané téma z výchovy k občanství či základů společenských věd v rozsahu 4-8 normostran a její následná prezentace na semináři, příprava na zápočet.
|
Doporučená literatura
|
-
Buckley, Jason a Bigglestone, Tom. (2018). P4C ve výuce: jak začlenit filozofii pro děti do kurikula. Praha: Člověk v tísni, o.p.s.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP.. Olomouc.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
-
Hubálek, Tomáš a kol. (2017). Aktivizační metody v etické výchově. Praha: Epocha.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
-
Nováková, Jiřina. (2014). Aktivizující metody výuky. Praha: PdF UK.
-
Paterson, Kathy. (2015). Motivační tříminutovky: přes 100 jednoduchých cvičení k aktivizaci skupiny. Praha: Portál.
-
Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
Sieglová, Dagmar. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
-
SITNÁ, Dagmar. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
-
STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
|