Název předmětu | Základy mechatroniky a automatizace |
---|---|
Kód předmětu | KTE/ZMA@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: - Automatizace, automatizované procesy, řízení soustav. - Principy mechatroniky, části mechatronického řetězce, řízená mechanická soustava, snímání chování procesu, úprava záznamu a snímaných veličin. - Výkonová část elektrického pohonu, struktury elektrických pohonů. - Strukturní schémata v praxi nejčastěji používaných elektomechanických systémů (motor, polovodičový měnič, poháněná soustava, regulátory, čidla). - Automatizace ovládacích a regulačních obvodů, regulátory, nelineární regulace. - Diskrétní systémy řízení, stabilita regulačních obvodů. - Základní součástky a přístroje automatizační techniky.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení |
Předmět představuje synergetickou integraci mechaniky, elektrotechniky a elektroniky s inteligentním počítačovým řízením. Posluchači se seznámí se základními oblastmi mechatroniky a automatice, mechatronického přístupu ke konstrukci strojů. Hlavní pozornost je věnována jednotlivým subsystémům mechatronického stroje - mechanického, pohonného a řídícího, jejich rozhodujícím parametrům a propojení jednotlivých subsystémů. Další sférou jsou bázové informace z teoretické i aplikační části automatizace a kybernetiky. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojmy z oblasti automatizace a mechatroniky, " objasnit vztahy mezi obory mechatroniky a kontext automatizace, kybernetiky, " vysvětlit význam automatizace a mechatroniky pro společnost a v této návaznosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy řízení (analogové, diskrétní), " posuzovat, analyzovat, hodnotit a vytvářet úlohy podle zadaných kritérií.
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu. |
Předpoklady |
Nejsou definovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce, Písemný test
Forma písemná a ústní, účast na cvičeních, případně vypracování seminární práce na dané téma (platí i pro ISP), samostudium (platí i pro ISP). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |