Předmět: Digitální technologie ve vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Digitální technologie ve vzdělávání
Kód předmětu KTE/XDTV@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: - Informační systémy a jejich využití ve školství. - Místo nových DT v edukaci. - Elektronické učení a jeho specifika. MOOC a SPOC kurzy. - Informační zdroje na Internetu a možnosti jejich použití v edukaci. - Státní dokumenty a projekty na podporu rozvoje digitální gramotnosti, - Aplikační software pro školní použití a jeho evaluace. - Specializovaný software se zaměřením na použití ve výuce informatiky a digitálních technoloií. - Virtuální výuka a možnosti jejího uplatnění. - Typologie uživatelů internetu a ICT a její význam pro edukaci. - Digitální a informační a komunikační technologie a jejich místo v kurikulu. - Moderní trendy ve výuce podporované digitálními technologiemi a reálné možnosti jejich využití. - Problematika závislosti na digitálních technoloiích.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cíle předmětu/ Účastníci studia budou schopni: Studující budou schopni reflektovat teoretické problémy využití DT ve vzdělávání v ČR i v zahraničí. Složením zkoušky studující prokáží kompetence umožňující jim účinně formovat výuku zaměřenou na informatiku či digitální a informační technologie na základních a středních školách i na fakultách připravujících učitele i schopnost adekvátně transformovat odborné znalosti do výuky. V této disciplíně jde sice prioritně o výuku zaměřenou na diitální technologie a na jejich využití v edukačním procesu, avšak v náplni předmětu se navazuje na odborné předpoklady. Cílem je jejich využití právě z pohledu transformace poznatků umožňující adekvátní didaktickou interpretaci na všech stupních vzdělávacího systému. Při zkoušce jsou vyžadovány i přehledové odborné znalosti, s důrazem na progresivní faktory, chápání vývojových trendů využití digitálních a informačních technologií nejen v edukaci, ale i z širších aspektů a aktuálních požadavků společnosti a s maximálním zřetelem na zadané téma disertační práce.
Mezioborové vztahy digitálních (informačních) technologií a informatiky. Přístupy k informační (digitální) společnosti a charakteristické rysy edukace v informační (digitální) společnosti. Významu a přínos digitálních technologií pro edukaci. Integrace digitálních (DT) a informačních a komunikačních technologií (ICT) do vzdělávání, nová role učitele ve vzdělávání. Digitální technologie a jejich typické způsoby využití v práci učitele, digitální kompetence učitele. MOOC a SPOC kurzy. Vytváření výukového aplikačního software a kritéria pro jeho hodnocení. Multimédia, jejich tvorba a význam pro edukaci. Mediální výchova. Bezpečnostní aspekty práce s IT - ochrana proti virům, kyberšikana, rizika využívání sociálních sítí, zcizení identity apod. Závislost na digitálních technologiích.
Předpoklady
Student je schopen teoreticky popsat místo digitálních technologií a principy jejich uplatnění v informatickém vzdělávání minimálně v intencích publikací: VANÍČEK, J., ČERNOCHOVÁ, M. Didaktika informatiky na startu. In I. Stuchlíková & T. Janík et al., Oborové didaktiky v České republice: bilance a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. a. SAK, P., MAREŠ, J. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. 1. vyd., Praha: Portál, 2007. 290 s. ISBN 978-80-7367-230-0.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Chráska. M. Typology Of Czech And Polish Grammar School Students By Computer Game Addiction. Future Academy. 2019.
  • I. Stuchlíková & T. Janík et al. Oborové didaktiky v České republice: bilance a perspektivy. Brno. 2015.
  • Kalaš, I. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: SPN.
  • KLEMENT, Milan, CHRÁSKA, Miroslav, DOSTÁL, Jiří a MAREŠOVÁ, Hana. (2012). E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení.. Olomouc: Agentura GEVAK, s.r.o.
  • SAK, P. a kol. (2006). Člověk a vzdělání v informační společnosti.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -