Studenti budou v návaznosti na kompetence získané v magisterském učitelském studiu schopni: - objasnit a zhodnotit možné přístupy k didaktickému zprostředkování učiva (didaktická transformace či didaktická rekonstrukce, zohlednění možností a potřeb žáků, analýza a pojetí učiva), - vyjádřit aktuální význam pojmů informatické, algoritmické, digitální myšlení a gramotnost, obhájit nezbytnost a vysvětlit způsob uplatnění kritického myšlení a hodnocení informatiky, výpočetní techniky a digitálních technologií ve výuce, - popsat teoretické modely a zhodnotit způsoby prezentace učiva pro výuku informatiky, trendy uplatňované v soudobých strukturovaných didaktických textech - v učebnicích a jiných edukačních médiích, - demonstrovat způsoby prezentace a osvojování si pojmů žákem při výuce informatiky, - popsat a posoudit vliv aktuálních determinant kurikula vzhledem k projektování školního kurikula pro výuku informatiky a formulovat soudobé trendy v kurikulární transformaci, - definovat místo informatiky, informační a informatické výchovy v zabezpečení základních kompetencí pro 21. století, - uplatnit algoritmické a programátorské myšlení při řešení každodenních problémů, - uplatnit digitální technologie ve vyučování informatiky, - vysvětlit rozdíl mezi informatickou a informační výchovou, - vysvětlit, zdůvodnit a vzájemně porovnat způsob vyučování stejných tematických celků z informatiky na základní a střední škole, - uplatniť při výuce moderní vzdělávací technologie na zvýšení její efektivity, - projektovat a realizovat vlastní průzkum a výzkum, vyhodnotit je a využít výsledky při zlepšování vyučování, - zdůvodněně hájit své názory na postupy výuky i na hlubší otázky z teorie didaktiky informatiky, zejména související s disertační prací a ve vztahu k edukační praxi, zvládat ?intencionální dialog?, spočívající i v tvořivém rozvinutí souvislostí výše uvedené problematiky, správně logicky argumentovat, - analyzovat vyučovací proces v informatice, identifikovat jeho klady, nedostatky a problémy - klady posílit, nedostatky eliminovat, navrhnout řešení problémů, - řešit problémy spojené s osobností žáka jako adresáta výuky informatiky, možnosti výchovy,sebepoznání a profesní orientace, - zduvodnit opodstatnenost nároku kladených na komplex dimenzí profesionality ucitele, specifikovat ucitelství informatiky, popr. ICT predmetu, jako profesi, v níž ucitel krome didaktických znalostí obsahu zvládá didaktické prostredky výuky - materiální, nemateriální, výukové situace, úlohy atd., - predstavit významné výzkumy a analyzovat a interpretovat jejich výstupy spadající do oblasti informatiky a vyucování (didaktiky) informatiky, - prezentovat vývoj soudobého pedagogického myšlení ve vztahu k procesní stránce výuky (zejména pedagogický konstruktivismus), soudobé náhledy na problematiku kvality výuky, vyjádrit specifika kontroly vzdelávacích výsledku ve výuce informatiky, - efektivne aplikovat nové didaktické metody a prístupy k vyucování informatiky (konstruktivismus, konektivismus, badatelsky orientovaná výuka, ucení se objevovaním atd.).
|