Předmět: Oborová didaktika 4

« Zpět
Název předmětu Oborová didaktika 4
Kód předmětu KTE/WOD4
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Předmět je plně distanční a zabývá se problematikou uplatnění zásad obecné didaktiky technických předmětů v podmínkách realizace výuky zaměřené na ICT. Obsahem studijního předmětu jsou teorie oborové didaktiky informatiky, jež souvisejí s preinteraktivní, interaktivní i postinteraktivní fází činnosti učitele. Jde tedy především o tyto obsahové celky: - Komunikace učitele a žáka/ů, fixace prověřování a hodnocení - Projektová výuka, badatelsky orientovaná výuka. - Pomoc učitele žákovi, možnosti motivace a zajištění kázně. - Kontrola, hodnocení. - Širší souvislosti a výchova ve výuce ICT - Související materiální a softwarové prostředky výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je plně distanční a zabývá se uplatněním obecné a oborové didaktiky i dalších pedagogických disciplín v podmínkách realizace výuky zaměřené na výpočetní techniku. Záměrem studijního předmětu je pokračovat v uvedení do teorií oborové didaktiky informatiky, tento základ bude konkretizován, aplikován a prohlubován v dalších studijních předmětech (modulech). Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na výuku informatiky v základních školách (ISCED2): - uplatnit "zásady dobré komunikace" učitele a žáka, navodit dialog iluzivní a intencionální, formulovat otázky učitele žákovi v širokém spektru jejich náročnosti, - realizovat ve výukových situacích pomoc učitele žákovi, prezentovat možnosti motivace a zajištění kázně, - navrhnout koncepci projektové, popř. badatelsky orientované výuky zvoleného obsahu, zpracovat přípravu učitele na tuto výuku, vč. materiálního a softwarového zajištění a zohlednění širších souvislostí problematiky, - popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků.
Způsobilost aplikovat teorie soudobé pedagogiky a oborové didaktiky informatiky do výuky v preinteraktivní, interaktivní a postinteraktivní fázi činnosti učitele; vnímat a uplatňovat trendy vývoje výuky informatiky na základních školách u nás a v zahraničí, vyjádřit specifika výuky vyplývající z obsahu výuky a rovněž je již požadována způsobilost koncipovat takovou výuku v podmínkách své školy dobrým způsobem.
Předpoklady
Předpokládají se znalosti obecně pedagogických disciplín a oborově didaktických vstupů také z předchozí výuky, schopnost jejich hluboké aplikace ve výuce a rovněž hluboká způsobilost práce s ICT v podmínkách školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Jde o zakončení studia předmětu, požadován je rozvinutý přehled o pedagogice, vstupních teoriích oborové didaktiky a rovněž způsobilosti plného zvládání výuky ICT.
Doporučená literatura
  • & Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
  • Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
  • ČÁSTKOVÁ Pavlína, Jiří KROPÁČ a Jitka PLISCHKE. (2017). Vybrané kapitoly didaktiky technické a informační výchovy I, Rozvoj osobnosti žáka.. Olomouc : UP.
  • Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
  • Kropáč, J. a Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc : UP, 104 s.
  • Kropáč, J. Oborová didaktika.
  • Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
  • Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr