Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je plně distanční a zabývá se problematikou uplatnění zásad obecné didaktiky technických předmětů v podmínkách realizace výuky zaměřené na ICT. Obsahem studijního předmětu jsou teorie oborové didaktiky informatiky, jež souvisejí s preinteraktivní, interaktivní i postinteraktivní fází činnosti učitele. Jde tedy především o tyto obsahové celky: - Komunikace učitele a žáka/ů, fixace prověřování a hodnocení - Projektová výuka, badatelsky orientovaná výuka. - Pomoc učitele žákovi, možnosti motivace a zajištění kázně. - Kontrola, hodnocení. - Širší souvislosti a výchova ve výuce ICT - Související materiální a softwarové prostředky výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je plně distanční a zabývá se uplatněním obecné a oborové didaktiky i dalších pedagogických disciplín v podmínkách realizace výuky zaměřené na výpočetní techniku. Záměrem studijního předmětu je pokračovat v uvedení do teorií oborové didaktiky informatiky, tento základ bude konkretizován, aplikován a prohlubován v dalších studijních předmětech (modulech). Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na výuku informatiky v základních školách (ISCED2): - uplatnit "zásady dobré komunikace" učitele a žáka, navodit dialog iluzivní a intencionální, formulovat otázky učitele žákovi v širokém spektru jejich náročnosti, - realizovat ve výukových situacích pomoc učitele žákovi, prezentovat možnosti motivace a zajištění kázně, - navrhnout koncepci projektové, popř. badatelsky orientované výuky zvoleného obsahu, zpracovat přípravu učitele na tuto výuku, vč. materiálního a softwarového zajištění a zohlednění širších souvislostí problematiky, - popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků.
Způsobilost aplikovat teorie soudobé pedagogiky a oborové didaktiky informatiky do výuky v preinteraktivní, interaktivní a postinteraktivní fázi činnosti učitele; vnímat a uplatňovat trendy vývoje výuky informatiky na základních školách u nás a v zahraničí, vyjádřit specifika výuky vyplývající z obsahu výuky a rovněž je již požadována způsobilost koncipovat takovou výuku v podmínkách své školy dobrým způsobem.
|
Předpoklady
|
Předpokládají se znalosti obecně pedagogických disciplín a oborově didaktických vstupů také z předchozí výuky, schopnost jejich hluboké aplikace ve výuce a rovněž hluboká způsobilost práce s ICT v podmínkách školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Jde o zakončení studia předmětu, požadován je rozvinutý přehled o pedagogice, vstupních teoriích oborové didaktiky a rovněž způsobilosti plného zvládání výuky ICT.
|
Doporučená literatura
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
ČÁSTKOVÁ Pavlína, Jiří KROPÁČ a Jitka PLISCHKE. (2017). Vybrané kapitoly didaktiky technické a informační výchovy I, Rozvoj osobnosti žáka.. Olomouc : UP.
-
Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
-
Kropáč, J. a Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc : UP, 104 s.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
|