Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
-
Klement Milan, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je plně distanční a zabývá se problematikou uplatnění zásad obecné didaktiky technických předmětů v podmínkách realizace výuky zaměřené na výpočetní techniku. Obsahem studijního předmětu jsou teorie oborové didaktiky informatiky, jež souvisejí s interaktivní fází činnosti učitele; prezentována je didaktika informatiky v kontextu pedagogiky, charakterizovány jsou výukové záměry a obsah informatiky na základních školách. Jde především o tyto obsahové celky: Metody a organizační formy výuky informatiky. Prezentace pojmu učitelem. Komunikace učitele a žáka, dialog, otázky učitele. Navození samostatné činnosti žáka - funkce a role učebních úloh, instruktáž. Kritické myšlení a hodnocení techniky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je plně distanční a zabývá se uplatněním obecné a oborové didaktiky i dalších pedagogických disciplín v podmínkách realizace výuky zaměřené na výpočetní techniku. Záměrem studijního předmětu je rozvinutí teorií oborové didaktiky informatiky, tento základ bude konkretizován, aplikován a prohlubován v dalších studijních předmětech (modulech). Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na výuku informatiky v základních školách (ISCED2): - aplikovat optimu blízké metody a organizační formy výuky, v souladu s výukovými cíli a obsahem, s uvažovaným využitím adekvátního hardware a software, - popsat způsoby prezentace pojmu v informatice, - definovat pojem učební úloha, vysvětlit vztah výukových cílů a učebních úloh, charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie D. Tollingerové) i z hlediska jejich didaktické hodnoty (taxace, také posouzení adekvátnosti souboru úloh - J. Nikl), - analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy podle zadaných kritérií, pro badatelsky orientovanou výuku, posoudit význam učebních úloh v různých situacích a formách výuky informatiky, - provést instruktáž ke zvolené činnosti.
Způsobilost aplikovat teorie soudobé pedagogiky a oborové didaktiky informatiky do výuky, již v souvislosti s interaktivní fází činnosti učitele; základní postupy navození výuky informatiky, přičemž uplatní trendy vývoje výuky informatiky na základních školách u nás a v zahraničí, vyjádří specifika výuky vyplývající z obsahu výuky.
|
Předpoklady
|
Předpokládány jsou znalosti obecně pedagogických disciplín a oborově didaktických vstupů z předchozí výuky, schopnost jejich aplikace ve výuce obecně a rovněž prohlubující se způsobilosti práce s ICT v podmínkách školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Jde o pokračování či mezistupeň studia, požadován je přehled o pedagogice, vstupních teoriích oborové didaktiky a rovněž způsobilosti v ovládání ICT potřebné k vytváření studentových představ o aplikaci prezentované teorie ; hlubší než v předchozích modulech.
|
Doporučená literatura
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
ČÁSTKOVÁ Pavlína, Jiří KROPÁČ a Jitka PLISCHKE. (2017). Vybrané kapitoly didaktiky technické a informační výchovy I, Rozvoj osobnosti žáka.. Olomouc : UP.
-
Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
-
Kropáč, J. a Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc : UP, 104 s.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
|