Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je plně distanční a zabývá se problematikou uplatnění zásad obecné didaktiky technických předmětů v podmínkách realizace výuky zaměřené na výpočetní techniku. Obsahem studijního předmětu jsou teorie oborové didaktiky informatiky, jež souvisejí zejména s preinteraktivní fází činnosti učitele; prezentována je didaktika informatiky v kontextu pedagogiky, charakterizovány jsou výukové záměry a obsah informatiky na Základních školách. Jde tedy především o tyto obsahové celky: Didaktika informatiky jako disciplína pedagogiky (popř. didaktiky), základní pojmy, pojetí výuky informatiky a charakter oborové didaktiky, vybrané metody výzkumu. Výukové cíle a problematika obsahu výuky a jeho vymezení, z tohoto hlediska pojmy informatika, ICT, jejich charakteristika a základní zákonitosti, vztah k všeobecnému a profesnímu vzdělání, digitální myšlení a gramotnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je plně distanční a zabývá se uplatněním obecné a oborové didaktiky i dalších pedagogických disciplín v podmínkách realizace výuky zaměřené na výpočetní techniku. Záměrem studijního předmětu je uvedení do teorií oborové didaktiky informatiky, tento základ bude konkretizován, aplikován a prohlubován v dalších studijních předmětech (modulech). Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na výuku informatiky v základních školách (ISCED2): - charakterizovat didaktiku informatiky jako součást pedagogiky, popř. didaktiky (základní pojmy, vztah charakteru výuky informatiky a charakteru oborové didaktiky, metody výzkumu, mezivědní vztahy), - objasnit trendy vývoje výuky informatiky na základních školách i nás a v zahraničí, vyjádřit specifika výuky vyplývající z obsahu výuky, formulovat cíle této výuky až na úroveň cílů vyuč. hodiny, - vysvětlit význam pojmů digitální myšlení, počítačová a informační gramotnost, vztah k dalšímu všeobecnému a k odbornému vzdělávání.
Způsobilost aplikovat teorie soudobé pedagogiky a oborové didaktiky informatiky do výuky, zejména v souvislosti s preinteraktivní fází činnosti učitele;vnímat a uplatňovat trendy vývoje výuky informatiky na základních školách u nás a v zahraničí, vyjádřit specifika výuky vyplývající z obsahu výuky.
|
Předpoklady
|
Předpokládají se znalosti obecně pedagogických disciplín, schopnost jejich aplikace ve výuce obecně a rovněž způsobilosti práce s ICT v podmínkách školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Jde o vstup do studia, požadován je přehled o pedagogice a rovněž způsobilosti v ovládání ICT potřebné k vytváření studentových představ o aplikaci prezentované teorie.
|
Doporučená literatura
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
ČÁSTKOVÁ Pavlína, Jiří KROPÁČ a Jitka PLISCHKE. (2017). Vybrané kapitoly didaktiky technické a informační výchovy I, Rozvoj osobnosti žáka.. Olomouc : UP.
-
Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
-
Kropáč, J. a Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc : UP, 104 s.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
|