Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Klement Milan, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je koncipován tak, aby studentům poskytl poptřebnou teoretickou a parktickou bázi poznytků a dovedností k tomy, aby charakterizovali a využívali desktopová virtualizační řešení pro řešení lokálních virtualizačních úloh na úrovni lokální sítě či podsítě. Orientuje se tedy na problematiku virtualizačních nástrojů pro desktopová řešení a je schopen pomocí těchto nástrojů virtualizovat lokální stroje.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laborování
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvinout kompetence a znalosti zaměřené na: " Vymezit klasifikace různých virtualizačních a cloudových modelů, hardwarového řešení datacenter, clusterů s vysokou dostupností a vyvažováním zátěže, vědeckých výpočtů a bezpečnostních rizik multi-tenance. " Umožnit implementaci vybraných konsolidačních virtualizačních vrstev (VMWare, Hyper-V apod.) na hardwarové prostředky, včetně konsolidace stávajících fyzických strojů na stroje virtuální a opačně. " Aplikovat tyto poznatky v prostředí školských zařízení při designu, konfiguraci a provozu virtualizačních řešení. " Objasnit využití cloudových služeb a sociálních sítí určených pro budování vlastních učebních sítí na základě aplikace teorie konektivismu (angl. connectivism). " Používat řešení pro desktopovou virtualizaci a vytváření virtuálních prostředí pro nácvik dovedností žáků při systémové zprávě OS. " Používat řešení pro desktopovou virtualizaci s ohledem na testování, vývoj či zpětnou kompatibilitu SW. " Definovat základní nástroje pro kolaboraci vzdělávajících se prostřednictvím cloudových služeb a sociálních sítí a klasifikovat jejich možnosti využití při vzdělávání z hlediska pedagogického, psychologického a technologického.
Po absolvování předmětu získají studenti zejména tyto způsobilosti, a budou je chápat souvislosti v: - Taxonomie pokročilých virtualizačních technologií. Serverová, desktopová, aplikační, síťová a disková virtualizace, virtualizace služeb, virtualizace sítové topologie a použití virtualizace při geograficky oddělených lokacích. - Hardwarově asistovaná virtualizace, paravirtualizace, emulace. - Podpora virtualizace na dnešních hardwarových architekturách a operačních systémech. - Hardwarová řešení pro datacentra, včetně řešení virtualizace datacenter při geograficky oddělených lokacích. - Cluster, vyvažování zátěže, vysoká dostupnost, odolnost vůčí výpadkům. - Cloudové technologie, komponenty a služby. IaaS, PaaS a SaaS. Frameworky pro vývoj cloudových aplikací. - Identita v oblaku, federace identit, jednotné přihlášení, OpenID, SAML. Bezpečnostní rizika virtualizace.
|
Předpoklady
|
Žádné speciální vstupní požadavky nejsou vyžadovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor
Prezenční forma studia: písemná (zápočet), účast na cvičeních, vytvoření seminární práce - vypracovávání případové studie nasazení virtualizačního řešení, samostudium - příprava na zápočet. Kombinovaná forma studia: písemná (zápočet), účast na tutoriálech, studium distančních opor, vytvoření seminární práce - vypracovávání případové studie nasazení virtualizačního řešení, samostudium - příprava na zápočet. Pro studenty s ISP (prezenční i kombinovaná forma studia) budou stanoveny, po osobní či písemné dohodě, individuální podmínky pro splnění požadavků na absolvování předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
KLEMENT, Milan. (2019). Správa a provoz virtualizačního datacentra - pokročilá práce s VM. VUP Olomouc.
-
KLEMENT, Milan. (2019). Správa a provoz virtualizačního datacentra - základy práce s VM. VUP Olomouc.
-
KLEMENT, Milan. (2019). Virtualizační technologie - pokročilá správa a provoz. VUP Olomouc.
-
KLEMENT, Milan. (2019). Virtualizační technologie - úvod do problematiky správy. VUP Olomouc.
|