Vyučující
|
-
Kučerka Daniel, PaedDr. Ing. PhD.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
-
Dragon Tomáš, Mgr. Ph.D., MBA
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Druhy, vlastnosti, možnosti zpracování vybraného technického nebo přírodního materiálu, dělení, spojování, lepení aj. praktické činnosti s tímto materiálem. Zpracování metodických listů pro vybraný výrobek, finální výrobky pro primární školu. 2. Druhy, vlastnosti, možnosti zpracování dřevěného materiálu, dělení, spojování, lepení aj praktické činnosti s tímto materiálem. Zpracování metodických listů pro vybraný výrobek, finální výrobky pro primární školu. 3. Druhy, vlastnosti, možnosti zpracování kovového materiálu, dělení, spojování, splétání, proplétání, aj praktické činnosti s tímto materiálem. Zpracování metodických listů pro vybraný výrobek, finální výrobky pro primární školu. 4. Druhy, vlastnosti, možnosti zpracování netradičního materiálu (hlína, smalty, sádra, pórovité cihly ytong, sklo. Praktické činnosti s těmito materiály.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvojení si teoretických a praktických zkušeností s technologiemi zpracování vybraného technického, přírodního, kovového, dřevěného, netradičního materiálu a plastů. Klade důraz na tvorbu metodických postupů při vytváření praktických cvičení rozvíjejících dovednost, jemnou a hrubou motoriku a tvořivost žáků primární školy. Studenti si současně osvojí základní znalosti a dovednosti při praktické manipulaci s nejnovějšími materiálně-didaktickými prostředky s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " rozlišovat jednotlivé kategorie technických materiálů, " definovat vlastnosti technických materiálů, " použít a vybrat vhodný technický materiál pro rozvoj technické dovednosti žáka, " znát pravidla bezpečnosti práce v činnosti s technickým materiálem, " rozumí pojmu učební úloha a chápe smysl tvořivého vyučování " navrhnout a zpracovat metodický list (návrh výrobku, prac. postupu v dané věkové kategorii), " zhotovit jasný profil žákovské činnosti ke splnění zvoleného cíle, " chápe individuální zvláštnosti dětí a respektuje jejich věkovou kategorii, " zhodnotit úroveň dovednosti žáka a zvolit individuální přístup k žákovi. Témata: " Teoretické poznatky o kovových, přírodních, dřevěných, netradičních materiálech a plastech. " Dělení technických materiálů, jejich vlastnosti. " Nástroje, nářadí a pomůcky pro ruční zpracování technického materiálu. " Pravidla bezpečnosti práce ve školních podmínkách. " Praktické činnosti s technickým materiálem. " Metodický list, názorná ukázka výrobku a sestavení pracovního postupu. " Náměty výuky technické výchovy s respektem na dané téma a cíl vzdělávání.
Student bude způsobilý k práci s různými materiály.
|
Předpoklady
|
Znalost materiálů pro technickou činnost.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Schopnost praktické manipulace s technickými materiály, využití teoretických znalostí o vlastnostech, možnostech zpracování vybraných technických, přírodních, kovových, dřevěných a netradičních materiálů v praktických činnostech s těmito materiály.
|
Doporučená literatura
|
-
Honzíková, J. a Novotný, J. (2005). Dřevo v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 32 s. + 209 na příloh. CD.
-
Honzíková, J. (2006). Kovy v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání.
-
Krušpán, I. aj. (1985). Technická záujmová tvorivá činnosť. Banská Bystrica.
-
KYRIACOU, CH. (2004). Klíčové dovednosti učitele.. Praha.
-
Mišurcová, V. (1973). Hra a hračka v sociálním vývoji dítěte. Praha : Horizont.
|