Předmět: Technologické praktikum 1

« Zpět
Název předmětu Technologické praktikum 1
Kód předmětu KTE/UT1Q
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématika předmětu je koncipována zejména do těchto oblastí: 1. Druhy, vlastnosti, možnosti zpracování papíru, skládání, tvarování, kašírování, barvení, plastické konstrukce z papíru aj. praktické činnosti s papírem, preciznost provedení, origami. Závěrečné úpravy papírových výrobků, adjustace, metodické listy a finální výrobky. Výběr pro praxi ZŠ. 2. Druhy, vlastnosti a možnosti zpracování přízí a textilu, textil tkaný a netkaný, druhy vazeb. Ruční a průmyslové techniky zpracování vláken, háčkování, pletení, základní metodické řady. Základy ručního a strojního šití. Vyšívání - jednoduchý vzorník, složitější výrobky. Šitá krajka, drhání, papičkování - základní úkony, drobný samostatný výrobek. Výběr pro praxi ZŠ. 3. Přírodní materiály trvalé i netrvalé povahy (plody, listy apod.). Zvykoslovné předměty a tradiční lidové materiály, vizovické těsto. Kůže, keramika. Odpadový a netradiční materiál, kombinované techniky, aranžování květin.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle předmětu jsou zaměřeny na praktickou činnost studentů. Výuka je orientovaná zejména na vytváření znalostní a dovednostní složky týkající se drobného technického materiálu papírenského a textilního charakteru a modelovacích hmot. Současně jsou rozvíjeny klíčové kompetence v budoucí práci učitele technické výchovy - metodická a didaktická oblast. Součástí předmětu je praktické ověření vědomostí prostřednictvím individuálních praktických činností studentů a praktické manipulace s nejnovějšími materiálně-didaktickými prostředky s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a použití včetně potřebných didaktických pomůcek (papír, textil, modelovací hmoty), " znát, popsat a prakticky realizovat techniky zpracování vybraných materiálů, " definovat výukové cíle praktických činností na úrovní kognitivní, behaviorální a afektivní a vysvětlit jejich význam pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " zpracovat metodický list obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie, " posuzovat kvalitu a přiměřenost metodických postupů pro žáky prvního stupně ZŠ, " prezentovat metodický postup výroby vybraného objektu, včetně didaktických kategorií a realizovat vyučovací proces ve všech jeho fázích (úvodní, hlavní, závěrečná) ve formě mikrovýstupu, " reflektovat vlastní činnost při mikrovýstupu, Témata: origami, fleurogami, quilling, twist art, pappmaché a kašírování, decoupage, pletení z novinového papíru, výroba ručního papíru, ruční šití a vyšívání, patchwork, drhání, tkaní, pletení, enkaustika, mramorování, modelovací hmoty (těsta, hlíny, polymerové hmoty), odpadový materiál aj.
Student bude způsobilý k práci s různými materiály.
Předpoklady
Znalost materiálů pro technickou činnost.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce

Schopnost praktické manipulace s materiály, aplikace teoretických poznatků o vlastnostech, využití a možnostech zpracování papíru, textilu a přízí v praktických činnostech s těmito materiály.
Doporučená literatura
  • Barfová, U. aj. (1995). Velká kniha pro malé mistry 1-4 (1995-2001). Praha : Ikar.
  • Dieter, R. (2002). 100 návodů pro šikovné ruce - Malý kutil. Praha : Svojtka-Vašut.
  • Honzíková, J. a Kimmmerová, J. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum. 97 s.
  • HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
  • Kociánová, L. a kol. (1997). Praktické činnosti pro 1.-5. roč. ZŠ.. Praha : Fortuna, 168 s.
  • Vaněk, V. a Vaňková, H. (1991). Technické materiály pro učitele 1. st. ZŠ. Ostrava : PdFOU.
  • Vaněk, V., Vaňková, H. (2004). Materiály pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : PdFOU. 164 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní