Vyučující
|
-
Bučková Hana, Mgr. Ph.D.
-
Dragon Tomáš, Mgr. Ph.D., MBA
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení studentů s pojetím a realizací problematiky technické a pracovní výchovy v současném edukačním procesu. Důraz je kladen na okruhy: technická výchova jako složka systému vzdělávání; technická a pracovní výchova v alternativních projektech primárního vzdělávání; aplikace obecných didaktických poznatků a dovedností na specifickou problematiku technické a pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Poskytnout studentům teoretické vědomosti i praktickou průpravu v osvojování základních didaktických, pracovních a tvůrčích dovedností pro pedagogickou činnost v oblasti všeobecné technické výchovy na primárních školách a při práci s vybranými technickými materiály. Vytvářet schopnost ověřovat a předávat teoretické poznatky i praktické dovednosti z oblasti technických i přírodních materiálů a technologií výrobků při jejich uplatnění v životním prostředí školy a společnosti. Součástí disciplíny je realizace koncepce technické výchovy jako základní složky systému vzdělávání, aplikace obecných didaktických poznatků a dovedností na specifickou problematiku technické a pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ a vlastní didaktická kreativní činnost studentů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit a definovat základní pojmy z oblasti didaktiky technické výchovy se zaměřením na 1. stupeň ZŠ, " znát specifika výuky technické výchovy na primární škole a umět je aplikovat, " vybrat vhodný technický materiál, pomůcky, nástroje i nářadí a pracovní postup pro rozvoj žáka, " aplikovat pravidla bezpečnosti práce při činnosti s technickým materiálem, " rozumět kurikulu technické výchovy a chápat smysl tvořivého vyučování, " mít přehled o prekonceptech (znalostech a dovednostech žáků získaných v mateřské škole i mimo ni), " uvědomovat si potřebu individuálního přístupu k žákovi s ohledem na jeho speciální vzdělávací potřeby (zdravotní handicap, nadaný žák), " navrhnout a zpracovat přípravu do výuky, včetně návrhu výrobku, pracovního postupu a specifických didaktických kategorií, " posoudit vhodné vybavení školní dílny, " aplikovat zásadu názornosti (např. při výuce jednoduché elektrotechniky).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Vypracování a odevzdání seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
-
Kociánová, L. a kol. (1997). Praktické činnosti pro 1.-5. roč. ZŠ.. Praha : Fortuna, 168 s.
-
Procházková, I. aj. (2005). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Praha : Votobia.
-
PRŮCHA, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 154 s.
-
Škára, I. a Pospíšil, R. (1993). Didaktika technických prací na 1. st. ZŠ. Brno: Nakladatelství MU, 36 s.
|