Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
-
Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření: Informační technologie a informatika a jejich místo na jednotlivých typech škol. Informační a informatická výchova a její cíle na základní škole. IT v "Rámcovém vzdělávacím programu". Možnosti využití digitálních technologií v práci učitele. Modely počítačem podporované výuky. Koncepce SIPVZ a následující projekty. Projektově orientovaná výuka s počítači. WWW stránky pro učitele ("Učitelský spomocník", "Bobrův pomocník", "Česká škola", "INDOŠ"). Počítačová podpora výuky žáka (typy programů a možnosti jejich nasazení v procesu výuky). Základní témata: - základní didaktické kompetence učitele 1. st. ZŠ se zaměřením na informatiku a digitální technologie, - cíle výuky informatiky a digitálních technologií na 1. st. ZŠ, jejich vymezování, naplňování a evaluace; rozvoj informatického myšlení, - formy a metody výuky zaměřené na informatiku a digitální technologie, - didaktické aspekty rozvoje uživatelských dovedností spojených s ovládáním a využíváním programů a digitálních technologií (psaní textů, kreslení obrázků, užití internetu, ...) - didaktické aspekty algoritmizace a programování pro 1. st. ZŠ, - robotické učební pomůcky a jejich využití při rozvoji informatického myšlení, - plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ, - práce s informacemi, zpracování dat, - projekt - příprava výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení, - praktické ověření projektu realizace výuky v praxi nebo formou modelového mikro-výstupu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky informačních a komunikačních technologií a informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků. Cíle: Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - vymezit a definovat základní pojmy, jako jsou např. informatické myšlení, informační výchova, vzdělávací technologie, - uvést didaktické zásady vázané na realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ, - znát současné trendy uplatňované při výuce informatiky na základních školách, a to jak metodické, tak i obsahové, - diagnostikovat prekoncepty žáků 1. st. ZŠ vázaných k informačním technologiím a získané poznatky aplikovat do procesu rozvoje nových znalostí, dovedností a postojů, - na základě rámcových a školních vzdělávacích programů analyzovat potřeby žáků a praxe v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a programování, - umět vhodnými způsoby rozvíjet informatické myšlení u žáků 1. st. ZŠ, - integrovat interaktivní/digitální technologie do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, - připravit výuku pro vybrané téma a následně ji realizovat v modelové situaci.
Výuka je zaměřena na rozvoj následujících způsobilostí: - základní didaktické kompetence učitele 1. st. ZŠ se zaměřením na informatiku a digitální technologie, - cíle výuky informatiky a digitálních technologií na 1. st. ZŠ, jejich vymezování, naplňování a evaluace; rozvoj informatického myšlení, - formy a metody výuky zaměřené na informatiku a digitální technologie, - didaktické aspekty rozvoje uživatelských dovedností spojených s ovládáním a využíváním programů a digitálních technologií (psaní textů, kreslení obrázků, užití internetu, ...) - didaktické aspekty algoritmizace a programování pro 1. st. ZŠ, - robotické učební pomůcky a jejich využití při rozvoji informatického myšlení, - plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ, - práce s informacemi, zpracování dat, - projekt - příprava výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení, - praktické ověření projektu realizace výuky v praxi nebo formou modelového mikro-výstupu.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oblasti ICT ve vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Zápočet: vypracování vlastního výukového projektu, procvičujícího předem určená témata
|
Doporučená literatura
|
-
Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání.
-
BLAHO, A., KALAŠ, I. (2006). Imagine Logo učebnice programování pro děti.. Praha.
-
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 168 s.
-
Drlík, P., Hvorecký, J. (1992). Informatika - náčrt didaktiky. Nitra : PdF. 169 s.
-
CHRÁSKA, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc: UP, s. 127-177.
-
Jandová, L. (1996). Počítačová výuka a její uplatnění ve škole. Plzeň : VZČU. 75 s.
-
Katuščák, D., Matthaeidesová, M., Nováková, M. akol. (1998). Informačná výchova. Bratislava : Media Trade. 375 s.
-
Kouba, L. a kol. (1992). Technické systémy ve výuce. Praha : UK. 168 s.
-
Kulič, V. (1989). Člověk - učení - automat.. Praha : SPN.
-
LOVÁSZOVÁ, Gabriela, PALMÁROVÁ, Viera a CÁPAY, Martin. (2011). Didaktika programovania pre ZŠ 1: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy.. Bratislava.
-
Petlák, E. (2007). Pedagogicko-didaktická práca učitela. Bratislava : IRIS.
-
Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele.. Praha : Portál. 119 s.
-
VANÍČEK, Jiří. (2012). Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie.. Brno: Computer Press.
|