Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
-
Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
-
Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem technika, základní zákonitosti techniky, technologie, struktura a systém technologií, technické objekty, jejich úroveň z hlediska komplexnosti a systemizace, technické vědy, technické poznatky, technické myšlení a jeho charakteristika, žák jako adresát výuky technických předmětů, učitel technických předmětů a informatiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 34 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Základním cílem výuky je vytvořit teoretický základ pro studium oboru, zdokonalit studenty v přípravě vysokoškolsky pojatých textů, ve schopnosti prezentace seminární práce a ve vedení diskuse (obhajobě). Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjádřit význam pojmů technika, technologie, informatika, informační a komunikační technologie, - vysvětlit podstatu tzv. základních zákonitostí techniky, dokumentovat jejich platnost na příkladech z oblasti techniky a technologií, včetně oblasti digitálních technologií - popsat a na příkladech dokumentovat tzv. strukturu technologické činnosti, vysvětlit systém technologických činností včetně typických případů jednotlivých tříd, - rozlišit úroveň technických objektů z hlediska komplexnosti, uvést možnosti systemizace, - specifikovat typické znaky technických věd a technického myšlení, včetně oblasti digitálních technologií, - prezentovat základní schopnost uvažovat o technice a informačních a komunikačních technologiích z pohledu učitele a žáka jako adresáta výuky, - na základě řízeného samostudia textu TZTP II (viz seznam literatury) zvládat nezbytnou úroveň matematických a fyzikálních výpočtů.
Student je schopen uvedené poznatky prakticky aplikovat ve výuce navazujících technických disciplín.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti fyziky, chemie a matematiky na úrovni středních škol, jde o vstup do studia
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Na základě distančního textu předložit vypracované kontrolní otázky a úkoly. KROPÁČ, J., SERAFÍN, Č. Teoretické základy technických předmětů I (Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia CD-ROM). Olomouc : PdFUP, 2008. ISBN 978-80-244-2097-3 HAVELKA, M. a Z, KUBÍČEK. Teoretické základy technických předmětů II (viz literatura)
|
Doporučená literatura
|
-
Filozofie techniky.
-
Havelka, M. a Kubíček, Z. (2008). Teoretické základy technických předmětů II. Texty k dist. vzdělávání v rámci KS (CD-ROM). Olomouc : PdF.
-
Hloušek, J. (1992). Termomechanika. Brno : VUT. 297 s.
-
Kropáč, J. a Serafín, Č. (2008). Teoretické základy technických předmětů I. Texty k dist. vzdělávání v rámci KS. (CD-ROM). Olomouc : PdF UP.
-
Mičkal, K. (1998). Sbírka úloh z technické maechaniky. Praha : Informatorium, 265 s.
-
Nožička, J. aj. (1999). Termomechanika : Sbírka příkladů. Praha : ČVUT. 140 s.
-
Salamon, J. (1997). Technologický úděl (Přel. I. Holzbachová). Praha : Filosofia. 288 s.
-
Štekauerová, L. (1999). Filozofia techniky. Prešov : Slovacontact. 200 s.
-
Tondl, L. (1999). Hodnocení a hodnoty: metodologické rozměry hodnocení. Praha: Filosofia.
-
Tondl, L. (1998). Technologické myšlení a usuzování. Praha : Filosofia, 264 s.
|