Vyučující
|
-
Kučerka Daniel, PaedDr. Ing. PhD.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
-
Bučková Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: . základní didaktické koncepce učitele SŠ a SOŠ, . formy a metody výuky zaměřené s vybranými materiály, . projektování ? příprava výuky vybraného tématu, praktické ověření projektu ? ukázka výuky, . praktické ověření projektu ? názorná ukázka výuky, . bezpečnost a ochrana zdraví žáků, prevence školních a pracovních úrazů,
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laborování, Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na prohloubení teoretických znalostí a praktických dovedností studentů technických oborů s přihlédnutím k jejich odbornosti, s akcentem na práci se dřevem, materiálů na bázi dřeva, přírodních materiálů, kovových a nekovových materiálů. Vhodnými tvůrčími postupy jsou rozvíjeny badatelské dovednosti s přesahem do oblasti didaktiky, případně projektové výuky. Cílem předmětu je získání dovedností aplikované nejen v pedagogické praxi, ale i v technické zájmové činnosti. Cíle: Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: . řešit technické úkoly s vhodným výběrem materiálů, nářadí a nástrojů, . organizovat pracovní činnosti svěřených žáků a studentů, . dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany při práci, . stanovit technologické postupy při výrobě výrobků, . naplánovat časovou osu zhotovení výrobku,
Předmět je zakončen zápočtem a kolokviem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
|
Předpoklady
|
Prerekvizity: Materiály a technologie, Základy BOZ ve školství.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce, Písemný test
Vytvoření "seminární" práce: návrh, zpracování technické dokumentace, metodického listu výrobku, zhotovení výrobku z vybraných materiálů (platí i pro ISP)
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁL, Jiří a kol. (2015). DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Badatelsky orientovaná tvůrčí činnost s kovovými materiály ve výuce na ZŠ.. Olomouc.
-
DOSTÁL, Jiří a kol. (2015). DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Tvoříme a bádáme na ZŠ při práci se dřevem a přírodními materiály. Olomouc.
-
Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň.
-
HONZÍKOVÁ, Jarmila, MACH, Petr a Jan NOVOTNÝ. (2007). Alternativní přístupy v technické výchově.. Plzeň.
-
JOSTEN, Elmar, Thomas REICHE a Bernd WITTCHEN. (2010). Dřevo a jeho obrábění. Praha.
-
ŠUBERT J. (2010). Metodika výuky technické výchovy na II. st. ZŠ z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava.
|