Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Bučková Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Možnosti využití ICT v předškolním vzdělávání. 2. Elektronické výukové materiály v předškolním vzdělávání. 3. Relevantní zdroje výukových materiálů vhodných pro předškolní vzdělávání na internetu. 4. Požadavky na výukové programy v předškolním vzdělávání a způsob jejich evaluace. 5. Robotické učební pomůcky pro nadané děti. 6. Využívání vhodných senzorů v rámci robotiky. 7. Provozování a údržba robotických učebních pomůcek. 8. Programovací prostředí pro nadané děti. 9. Samostatná práce s robotickými učebními pomůckami. 10. Samostatná práce s algoritmy a jednoduché programování pro děti. 11. Principy tvorby vlastních výukových prezentací, dokumentů či edukačních konstruktů. Možnosti využití interaktivní tabule v předškolním vzdělávání. 12. Principy tvorby vlastních multimediálních výukových klipů. Tvorba vlastního multimediálního výukového klipu. Propojení na pedagogickou praxi: Náplní seminářů bude praktická aplikace digitálních technologií formou mikrovýstupů a reálných vzdělávacích aktivit zaměřených na děti v předškolním věku. Ve výuce budou prezentovány příklady reálného využívání digitálních technologií v pedagogické praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíl předmětu: V souladu s aktuálními trendy a technologickým vývojem prohloubit a rozšířit kompetence studentů v souvislosti s rozvojem informatického myšlení dětí. Specializuje se na využití jednoduchých robotických učebních pomůcek, graficky založených programovacích jazyů a další technologie. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v problematice možností využití informačních a komunikačních technologii v předškolním vzdělávání, - zhodnotit možnosti využití elektronických výukových materiálů v předškolním vzdělávání, - znát rozdělení materiálních didaktických prostředků a adekvátně volit didaktickou techniku s ohledem na cíle vzdělávání, - vytvořit vzdělávací nabídku pro nadané žáky v oblasti digitálních technologií a robotiky, - vytvořit optimální výukovou prezentaci vhodnou pro děti předškolního věku nebo vlastní výukový multimediální klip, - ovládat interaktivní tabuli a vytvořit vlastní výukový materiál.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
DOBIÁŠ, Václav, 2019. Digitální technologie v mateřské škole. Dostupné z: https://imysleni.cz/images/vyukove_materialy/JU_Digitalni_technologie_MS.pdf. .
-
HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7. .
-
KALAŠ, Ivan, 2011. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdělávaní. 1. Bratislava: UNESCO. ISBN 978-5-905175-03-9. .
-
KELLY, James F. Objevuj!. Kódování. 1. vydání. [Brno]: Lingea, 2021. 64 stran. ISBN 978-80-7508-723-2. .
-
MANĚNOVÁ, Martina a Simona PEKÁRKOVÁ, 2019. Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do věku 8 let [online]. 1. České Budějovice: PF JČU. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/ucebnice/rozvoj-informatickeho-mysleni-s-vyuzitim-robotickychhracek-v-materske-skole-a-na-1-stupni-zs. .
-
MCMANUS, Sean. Jak se naučit programovat v 10 lekcích. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2017. 64 stran. Super lekce. ISBN 978-80-256-2046-5. .
-
Programování pro děti: naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 159 s. ISBN 978-80-251-3809-0. .
-
ROGERS-WHITEHEAD, Carrie. Digitální rodičovství: jak pomoci dětem vybudovat si zdravý vztah k technologiím. První české vydání. Praha: Grada, 2022. 231 stran. ISBN 978-80-271-3495-3. .
|