Předmět: Technické praktikum III.

« Zpět
Název předmětu Technické praktikum III.
Kód předmětu KTE/TPR2Q
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osvojení dovedností a návyků ručního zpracování kovů v rozsahu potřebném pro výuku zejména na základních školách. Dokonalé ovládání a správné používání nástrojů pro obrábění kovového materiálu a získání i praktických zkušeností při práci jednodušších strojích, seřizování a údržba - to tvoří základní obsah předmětu. Vytváří se tak základ pro aktivní přístup učitele ve výuce praktického předmětu i mimoškolní technické zájmové činnosti. Součástí obsahu předmětu jsou i nejzákladnější poučení o aplikaci didaktických přístupů a metodických postupů v dané oblasti výuky. Věnuje se pozornost problematice bezpečné práce studenta v pracovním procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět navazuje na teoretický základ v předmětech Materiály a technologie I.-III.. Cílem je osvojení dovedností a návyků ručního zpracování kovů v rozsahu potřebném pro výuku zejména na základních školách. Dokonalé ovládání a správné používání nástrojů pro obrábění kovového materiálu a získání i praktických zkušeností při práci jednodušších strojích, seřizování a údržba - to tvoří základní obsah předmětu. Vytváří se tak základ pro aktivní přístup učitele ve výuce praktického předmětu i mimoškolní technické zájmové činnosti. Součástí obsahu předmětu jsou i nejzákladnější poučení o aplikaci didaktických přístupů a metodických postupů v dané oblasti výuky. Věnuje se pozornost problematice bezpečné práce studenta (žáka) v pracovním procesu.
Student bude zůsobilý k praktickým dovednostem s vybranými materiály.
Předpoklady
Pro studenty, kteří mají zájem pokračovat ve studiu Učitelství technické a informační výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Podmínky pro udělení zápočtu: 100 % účast na cvičení, seminární práce - výrobek s výkresovou dokumentací.
Doporučená literatura
  • Barfová, U. aj. (1995). Velká kniha pro malé mistry 1-4 (1995-2001). Praha : Ikar.
  • Honzíková, J. (2006). Kovy v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání.
  • Kropáč, J. (1984). Bezpečnost a hygiena práce pro učitele technických předmětů. Olomouc : UP.
  • Kropáč, J. (1986). Bezpečnost při práci na strojích pro učitele technických předmětů. Olomouc : VUP.
  • Pilous, V. (2007). Kovové materiály. Plzeň : ZČU. 39 s.
  • Pilous, V. (2001). Technologie kovových materiálů. Plzeň : ZČU.
  • Švagr, J. a Vojtík, J. (1985). Technologie ručního zpracování kovu. Praha : SNTL.
  • Švercl, J. (2002). Konstrukce, rozviny a střihy výrobků z plechu. Praha : Scientia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní