Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků. Cíle: Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: o vymezit a definovat základní pojmy, jako jsou např. digitální kompetence učitele, informatické myšlení, vzdělávací technologie, o popsat současné trendy uplatňované při výuce informatiky na základních školách, a to jak metodické, tak i obsahové (kurikulum, rámcový vzdělávací program), o popsat a umět využívat vhodné učební pomůcky, včetně možností uspořádání počítačové učebny, o rozvíjet informatické myšlení prostřednictvím jednoduché algoritmizace, o vybrat vhodnou učebnici pro výuku informatiky na 1. st. ZŠ, o diagnostikovat prekoncepty žáků 1. st. ZŠ vázaných k informačním technologiím a získané poznatky aplikovat do procesu rozvoje nových znalostí, dovedností a postojů, o na základě rámcových a školních vzdělávacích programů analyzovat potřeby žáků a praxe v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a programování, o umět vhodnými způsoby rozvíjet informatické myšlení u žáků 1. st. ZŠ, o s žáky řešit učební úlohy zaměřené na kódování, o integrovat interaktivní/digitální technologie do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, o připravit výuku pro vybrané téma a následně ji realizovat v modelové situaci, o znát vhodný software pro výuku informatiky na 1. st. ZŠ. Základní témata: o základní didaktické kompetence učitele 1. st. ZŠ se zaměřením na informatiku a digitální technologie, o cíle výuky informatiky a digitálních technologií na 1. st. ZŠ, jejich vymezování, naplňování a evaluace; rozvoj informatického myšlení, o formy a metody výuky zaměřené na informatiku a digitální technologie, o didaktické aspekty rozvoje uživatelských dovedností spojených s ovládáním a využíváním programů a digitálních technologií (psaní textů, kreslení obrázků, užití internetu, ...) o didaktické aspekty algoritmizace a programování pro 1. st. ZŠ, o robotické učební pomůcky a jejich využití při rozvoji informatického myšlení, o plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ, o práce s informacemi, zpracování dat, o projekt - příprava výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení, o praktické ověření projektu - realizace výuky v praxi nebo formou modelového mikro-výstupu.
|