Název předmětu | Technická grafika a zobrazování |
---|---|
Kód předmětu | KTE/TGZ@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Teoretické seznámení studentů s problematikou grafické komunikace a normalizace. Výklad klade důraz na typy zobrazovacích metod používaných v grafice. Zvláštní důraz potom klade na pravoúhlé zobrazování těles a objektů. Seznamuje studenty s normami, které definují základní prvky nutné pro vytváření výkresové dokumentace. V závěru potom studenty seznamuje s různými typy a způsoby zobrazování v jiných oborech než je strojírenství (stavebnictví, elektrotechnika).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je rozvinout kompetence a znalosti zaměřené na: - popsat pojem normalizace, vymezit jednotlivé druhy norem a určit vzájemné vztahy jednotlivých druhů norem, - vyjmenovat druhy technických výkresů, určovat formáty výkresů a skládat výkresy, - popsat a aplikovat měřítka výkresů a definovat pojem technické písmo, - vyjmenovat použití jednotlivých typů čar, vyjmenovat základní typy zobrazení, - definovat pojem promítací rovina, popsat základní typy promítání a aplikovat základní typy promítání používaných v technické praxi, - popsat technickou izometrii a popsat kabinetní axonometrii, - vyjmenovat a popsat technické pohledy, vyjmenovat a popsat technické řezy a průřezy a vyjmenovat a popsat technické zjednodušování v zobrazování, - popsat základní pravidla a pojmy kótování, vyjmenovat jednotlivé části kót, určit jednotlivé typy hraničních značek, používat oba typy zapisování vlastních kót a definovat všechny tři typy soustav kót, používat kótování jednotlivých konstrukčních a geometrických prvků, - definovat pojem tolerování, vyjmenovat a popsat všeobecné tolerance, vyjmenovat jednotlivé typy uložení, předepisovat drsnosti povrchu, předepisovat geometrické tolerance. - definovat pojem výkres součásti, definovat pojem výkres sestavení, vyjmenovat hlavní součásti popisového pole a vysvětlit pojem soupis položek. - charakterizovat rozebíratelné spoje, vysvětlit problematiku zobrazování šroubových spojů, zobrazovat a kótovat jednotlivé části šroubového spoje, - zobrazovat čepy a čepové spoje, zobrazovat kolíky a kolíkové spoje, zobrazovat závlačky a pojistné kroužky, zobrazovat perové spoje a vyjmenovat jednotlivé části těchto spojů, zobrazovat klínové spoje a vyjmenovat jednotlivé části těchto spojů, - chápat problematiku zobrazování hřídelí a tvarových prvků hřídelí, zobrazovat ložiska a ložiskové spoje, zobrazovat pružiny a určovat jejich hlavní charakteristiky, zobrazovat ozubená kole a jejich soukolí, - charakterizovat nerozebíratelné spoje, vysvětlit problematiku zobrazování svařovaných spojů, zobrazovat a kótovat jednotlivé části svarového spoje, zobrazovat značky svarů, určovat rozměry svarů, - vysvětlit problematiku zobrazování pájených a lepených spojů, zobrazovat a označovat jednotlivé pájených a lepených spojů, zobrazovat značky pájení a lepení, vysvětlit problematiku zobrazování nýtových spojů, zobrazovat a označovat jednotlivé části nýtového spoje, zobrazovat značky nýtů, - charakterizovat schematické výkresy, dělit jednotlivé typy schémat podle oboru, uplatňovat obecná pravidla pro zobrazování schémat.
Po absolvování předmětu získají studenti zejména tyto způsobilosti, a budou je chápat souvislosti v: - grafická komunikace, základní pojmy. Orientace v ČSN, zásady technického kreslení, čáry, formáty, měřítka a orientace ve strojnických tabulkách, - promítání na tři průmětny základních geometrických tvarů, kreslení základních geometrických těles, - prostorové zobrazení, průniky jednoduchých těles, řezy a průřezy, kreslení jednoduchých strojních součástí v řezech, užití řezů a průřezů při tvorbě výkresů, - zásady kótování a popisování, kótování a tvorba strojnických výkresů, - předepisování přesností, tolerance rozměrů a jejich předepisování, způsoby uložení, tolerance tvaru, praktické příklady na výpočty tolerancí a jejich zapisování, - zobrazování základních strojních součástí: šrouby, matice a podložky, kreslení šroubových spojů, orientace ve strojnických tabulkách, - kreslení hřídelí, čepů, klínů, per a kolíků, - kreslení ložisek, pružin a ozubených kol, - kreslení nerozebíratelných spojů, svařování, pájení a lepení, kreslení jednoduchých sestav svarků a nýtových spojů, - kreslení a význam schémat, - výkresy výrobní, výkresy sestavení, popisové pole. |
Předpoklady |
Žádné speciální vstupní požadavky nejsou vyžadovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce
Prezenční forma studia: písemná (zápočet), písemná a ústní (zkouška), účast na cvičeních, vytvoření seminární práce - vypracování protokolů, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: písemná (zápočet), písemná a ústní (zkouška), účast na tutoriálech, studium distančních opor, vytvoření seminární práce - vypracování protokolů, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |