Předmět: Technika a rozvoj technické tvořivosti

« Zpět
Název předmětu Technika a rozvoj technické tvořivosti
Kód předmětu KTE/TER@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
  • Vlčková Dana, Mgr. Bc.
  • Dostálová Sekaninová Iva, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu jsou zaměřeny na osvojení specifických znalostí, dovedností i postojů z oblasti techniky a práce s technickými materiály. Výuka je orientovaná zejména na vytváření znalostní a dovednostní složky týkající se technického materiálu, jeho vlastností, postupů zpracování a technické dokumentace. Současně jsou rozvíjeny klíčové kompetence v budoucí práci učitele. Součástí předmětu je praktické ověření vědomostí prostřednictvím vlastní praktické kreativní činností studentů v odborných učebnách a dílnách. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: o znát a aktivně používat odbornou terminologii, o vymezit a definovat základní pojmy, jako jsou např. technika, technologie, technická výchova, polytechnická výchova, technická tvořivost, o využívat technické a fyzikální veličiny, znát základní jednotky včetně násobků a dílů jednotek, o charakterizovat vlastnosti a posoudit možnosti využití základních technických materiálů pro tvořivou činnost na primární škole, o specifikovat postupy spojené se zpracováním technických materiálů a nástroje k tomu užívané, o posoudit vhodnost volby lepidel, povrchových úprav a nátěrových hmot, o uplatňovat ergonomické zásady při práci s drobným materiálem, o pracovat s technickou dokumentací a vytvářet jednoduchá zadání úloh pro žáky, o navrhnout a zhotovit žákovský výrobek pro danou věkovou kategorii a prezentovat ji v modelové situaci. Témata: o Technika, technická výchova, polytechnická výchova na 1. st. ZŠ; terminologie - pojmy technika, technosféra, technologie, zákonitosti techniky. o Technické a fyzikální veličiny a jednotky, měření - charakteristika veličin, dělení, jednotky, soustavy jednotek, odvozování veličin a vedlejších jednotek, násobky a díly jednotek, způsoby měření. o Nástroje, nářadí a pomůcky pro ruční zpracování technického materiálu. o Papírenské materiály - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách primární školy. o Textilní materiály - principy výroby, zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách primární školy. o Dřevo a přírodniny - principy výroby, zpracování, stavba dřeva, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách primární školy. o Kovy, plasty, modelovací materiály, ostatní materiály - principy výroby, zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách primární školy. o Zpracování materiálu - řezání dřeva, rašplování, pilování a broušení dřeva, hoblování dřeva, zpracování kovů. o Lepidla a materiály pro povrchové úpravy - přírodní lepidla, syntetická lepidla, postup lepení, brusiva, brusné prostředky, nános brusiva, nátěrové hmoty. o Elektrotechnika - základní principy, zdroje, bezpečnost, elektrotechnické stavebnice. o Technické kreslení a zobrazování - význam technického kreslení, čtení technické dokumentace, pomůcky pro kreslení a kreslící materiály, zobrazování na technických výkresech, druhy technických výkresů, formáty výkresů, měřítka, čáry, technické písmo. o Ergonomie při práci s technikou - ergonomie a její význam, ergonomie při činnostech s drobným materiálem.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní