Předmět: Didaktika technické výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika technické výchovy
Kód předmětu KTE/TDTE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
  • Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do studia technické výchovy (didaktika techniky a její místo v systému věd, terminologie, historie technické výchovy). Edukační cíle a pojetí základního vzdělávání v RVP ZV Příprava a plánování vyučovacího procesu technické výchovy I. (didaktické zásady, vyučovací metody, organizační formy uplatňované v technické výchově, materiální didaktické prostředky a jejich využití v technické výchově, ergonomické a hygienické zásady technické výchovy). Příprava a plánování vyučovacího procesu technické výchovy II. (specifika technické výchovy na primární škole, interdisciplinarita primární školy a uplatnění mezipředmětových vztahů, průřezová témata v kontextu technické výchovy, učivo a jeho výběr, hodnocení). Materiály vhodné pro technickou výchovu na 1. stupni ZŠ (papír, textilní materiály, dřevo, kovy, plasty, netradiční a odpadové materiály). Technické myšlení a tvořivost. Učitel technické výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
V souladu s teoretickými poznatky přírodních a společenských věd prohloubit znalosti o materiálech jejich funkčnosti a uplatnění v životním prostředí a v technické výchově na primární škole. Osvojit základní poznatky z oblasti hmotné kultury a tvorby životního prostředí prostřednictvím tématiky vhodné pro žáky mladšího školního věku. Osvojit a upevnit znalosti z didaktiky technické výchovy a aplikovat je do praxe prostřednictvím pedagogických výstupů a praktických činností studentů. Studenti si osvojí základní znalosti a dovednosti při manipulaci s nejnovějšími materiálně-didaktickými prostředky s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Seminární práce - zpracování přípravy vyučovací jednotky na vybrané téma z části učiva.
Doporučená literatura
  • Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
  • Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : MU. 92 s.
  • Kociánová, L., Beránek, V., Ctiborová, J., Nováková, J., Dýtrtová, R., Reitmayer, L., Vodáková, J., Nováková, J., & Nejtková, J. (1997). Praktické činnosti pro 1.-5. ročník základních škol. Praha: Fortuna.
  • Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
  • Kropáč, J. a Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc : UP, 104 s.
  • Kropáč, J., Kubíček, Z., Chráska, M. a Havelka, M. (2004). Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. Olomouc : UP, 223 s.
  • Maisel, E. (2002). Trénink kreativity: podněty pro rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Praha: Portál.
  • Maňák, J. (1997). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.
  • Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • Solfronk, J. (1992). Organizační formy vyučování. Praha: Univerzita Karlova.
  • Vaněk, V., & Vaňková, H. (1991). Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
  • Vaněk, V., Vaňková, H. (2004). Materiály pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : PdFOU. 164 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní