Předmět: Speciálně didaktické praktikum II.

« Zpět
Název předmětu Speciálně didaktické praktikum II.
Kód předmětu KTE/SPD2Q
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Problematika BOZP, Praktické činnosti, základní pojmy a kategorie z oblasti stavebnic, příprava učitele na výuku v laboratoři, stavebnice a školská praxe, pojetí stavebnic řady LEGO Dacta, vývojové prostředí a programovací software ROBOLAB, tvorba jednotlivých projektů s použitím jednotlivých souprav LEGO Dacta - vytváření funkčních modelů a příslušného didaktického materiálu pro výuku konkrétního tématu na ZŠ/SŠ - tvorba vlastního námětového listu v prostředí aplikace LEGO Designer, zásady tvorby didaktického materiálu pro práci s konstrukčními stavebnicemi. - Seznámení se s robotickým prostředím LEGO Mindstorms, návrh a tvorba prvního robota. - Programovací prostředí LEGO Mindstorms. - Programovací techniky: - pohyb robota v prostoru, - využití vstupních a výstupních modulů, - zpracování dat ze senzorů, - reakce na různé vstupy, - práce s proměnnými a konstantami, - paralelní procesy. - Metody a aktivity rozvíjející algoritmické myšlení pomocí robotických stavebnic. - Edukační robotika ve výuce, příklady výukových aktivit s LEGO Mindstorms.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Laborování
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem stavebnice, konstrukční stavebnice, robotická stavebnice, - vysvětlit význam žákovského laborování a žákovského experimentu v obecně technickém a odborném technickém vyučovacím předmětu, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy robotických soutěží určených pro žáky ZŠ a SŠ, - navrhnout a realizovat prakticky zaměřený projekt realizovaný s použitím zvolené konstrukční stavebnice, - sestavit soubor didaktických materiálů pro podporu realizace výuky zvoleného projektu, - začlenit konstrukční stavebnici do výuky, - analyzovat, hodnotit a vytvářet soubory učebních úloh pro podporu realizace výuky zvoleného projektu.
Student je schopen didakticky správně ve výuce využívat vybrané moderní materiální didaktické prostředky. Student umí při práci v týmu navrhnout vhodnou konstrukci s využitím robotické stavebnice, vybrat správné vstupní a výstupní moduly pro řešení daných typů problémů a robota naprogramovat. Student dokáže pracovat v týmu a projektově, na základě obecnějšího zadání je schopen vytvořit konkrétní zadání vlastního projektu. Student umí využít vhodné metody k návrhu aktivit vedoucích k rozvoji algoritmického myšlení a rozumí problematice nasazení robotických stavebnic do výuky z pedagogického pohledu.
Předpoklady
Absolvovaná disciplína SPDP1

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100 % účast ve cvičeních, odevzdání seminární práce (včas a v požadované kvalitě), prezentace, diskuse.
Doporučená literatura
  • Firemní katalogy učebních pomůcek domácí, zahraniční.
  • Návody pro práci s vybranými mechanickými stavebnicemi.
  • Havelka, M. a Serafín, Č. (2003). Konstrukční a elektrotechnické stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. Olomouc : VUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr