Předmět: Popularizace vědy a techniky

« Zpět
Název předmětu Popularizace vědy a techniky
Kód předmětu KTE/PVTQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Terminologie - formální, neformální, informální, zájmové vzdělávání...; popularizace. Exkurze do vybraného centra popularizace (centra zájmového vzdělávání); vazba na praxi. Vlastní tvorba (příprava) popularizační aktivity. Ověření připravené popularizační aktivity v rámci větší popularizační akce (např. Noc vědců). Příprava metodického listu k aktivitě. Jeho odevzdání a kontrola splnění požadavků.

Studijní aktivity a metody výuky
Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem je vytvoření souboru kompetencí, které studentovi později umožní prakticky realizovat zájmové a neformální vzdělávání a v jeho rámci fundovaně předávat poznatky z oblasti vědy, techniky, umění a pohybových aktivit. Poznatky z oblasti vědy zahrnují veškeré obory, např. přírodovědné, humanitní či společenskovědní.
Kompetence k popularizaci vědy, techniky, umění a tělesných aktivit prostřednictvím vzdělávání.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivita na seminářích. Účast na Noci vědců konané při PdF UP. Vytvoření metodického listu, který bude publikován v ucelené knize a souborně vydán ve Vydavatelství UP (konkrétní list vždy pod jménem příslušného studenta).
Doporučená literatura
  • (2015). Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás. Biologie. Praha.
  • ABELS Simone. (2016). Kniha přírodních záhad: učební aktivity pro podporu badatelsky orientované výuky v přírodovědném vzdělávání.. Praha.
  • Cílek Václav. (2016). O popularizaci vědy. praha.
  • DOSTÁL Jiří a KOŽUCHOVÁ Mária. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání: teorie a výzkum.. Olomouc.
  • DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
  • DOSTÁL Jiří, ČÁSTKOVÁ Pavlína a KRESTÝNOVÁ Martina. (2015). DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Tvoříme a bádáme ve výuce na prvním stupni ZŠ.. Olomouc.
  • KNAPÍK Jiří a kol. (2014). Popularizace vědy a výzkumu na Ústavu historických věd: výsledky a zkušenosti.. Opava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní