Předmět: Polytechnické vzdělávání v MŠ

« Zpět
Název předmětu Polytechnické vzdělávání v MŠ
Kód předmětu KTE/PTV@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Úvod do studia didaktiky technické výchovy, problematika terminologie. Historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření. Cíle a pojetí preprimárního vzdělávání v RVP PV v kontextu technické výchovy. Klíčové kompetence. Cíle technické výchovy v předškolním vzdělávání. Specifika technické výchovy v předškolním vzdělávání (vývojová specifika dítěte předškolního věku, didaktické zásady, výukové metody a organizační formy uplatňované při realizaci technické výchovy v MŠ). Hodnocení a rozvoj sebehodnocení dítěte v technické výchově. Lidové tradice, řemesla a lidová umělecká tvorba. Technické myšlení, tvořivost a jejich rozvoj v mateřské škole. Technická hračka a její využití v mateřské škole. Humanizační aspekty technické výchovy a jejich uplatnění v podmínkách MŠ (pravidla bezpečnosti práce, estetika, ekologie, ergonomie aj.)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit a definovat základní pojmy z oblasti didaktiky technické výchovy, " charakterizovat jednotlivé etapy vývoje technické a pracovní výchovy v historickém kontextu i jejich proměny v současnosti, " znát specifika výuky technické výchovy v mateřské škole a umět je aplikovat, " vybrat vhodný technický materiál, pomůcky, nástroje i nářadí a pracovní postup pro rozvoj žáka, " aplikovat pravidla bezpečnosti práce při činnosti s technickým materiálem, " znát pojem učební úloha a chápat smysl tvořivého vyučování, " charakterizovat význam lidových a uměleckých řemesel v historii i jejich proměnu v současnosti " zhodnotit úroveň dovednosti dítěte a zvolit individuální přístup, " navrhnout a zpracovat didaktický materiál obsahující návrh výrobku, pracovní postup a specifické didaktické kategorie.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní