Název předmětu | Polytechnické vzdělávání v MŠ |
---|---|
Kód předmětu | KTE/PTV@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Úvod do studia didaktiky technické výchovy, problematika terminologie. Historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření. Cíle a pojetí preprimárního vzdělávání v RVP PV v kontextu technické výchovy. Klíčové kompetence. Cíle technické výchovy v předškolním vzdělávání. Specifika technické výchovy v předškolním vzdělávání (vývojová specifika dítěte předškolního věku, didaktické zásady, výukové metody a organizační formy uplatňované při realizaci technické výchovy v MŠ). Hodnocení a rozvoj sebehodnocení dítěte v technické výchově. Lidové tradice, řemesla a lidová umělecká tvorba. Technické myšlení, tvořivost a jejich rozvoj v mateřské škole. Technická hračka a její využití v mateřské škole. Humanizační aspekty technické výchovy a jejich uplatnění v podmínkách MŠ (pravidla bezpečnosti práce, estetika, ekologie, ergonomie aj.)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit a definovat základní pojmy z oblasti didaktiky technické výchovy, " charakterizovat jednotlivé etapy vývoje technické a pracovní výchovy v historickém kontextu i jejich proměny v současnosti, " znát specifika výuky technické výchovy v mateřské škole a umět je aplikovat, " vybrat vhodný technický materiál, pomůcky, nástroje i nářadí a pracovní postup pro rozvoj žáka, " aplikovat pravidla bezpečnosti práce při činnosti s technickým materiálem, " znát pojem učební úloha a chápat smysl tvořivého vyučování, " charakterizovat význam lidových a uměleckých řemesel v historii i jejich proměnu v současnosti " zhodnotit úroveň dovednosti dítěte a zvolit individuální přístup, " navrhnout a zpracovat didaktický materiál obsahující návrh výrobku, pracovní postup a specifické didaktické kategorie.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |