Předmět: Počítačové modelování a simulace

« Zpět
Název předmětu Počítačové modelování a simulace
Kód předmětu KTE/PMSQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Stoffová Veronika, prof. Ing. CSc.
Obsah předmětu
Obsah predmetu: Systém, prvok systému, subsystém a ich štruktúra. Dynamický deterministický systém, stochastický systém, spojité a diskrétne systémy. Modelovanie a simulácia diskrétnych systémov: generátory náhodných čísel, vlastnosti náhodných procesov. Metóda Monte Carlo. Analytické riešenie diskrétnych systémov. Systémy hromadnej obsluhy - siete systémov hromadnej obsluhy a ich analytické a simulačné riešenie. Implementácia systémov na počítači, simulačné protokoly. Dynamické spojité systémy - ich identifikácia a opis. Modelovanie a simulácia spojitých systémov, analytické riešenie spojitých systémov. Modelovanie a modely v edukácii. Animačno-simulačné modely v prezentovaní objektu vyučovania.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit pojem matematické a počítačové modelování a simulace, - vysvětlit význam modelování a simulace v obecně technickém a odborném technickém vyučovacím předmětu, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy a metody simulací, - aplikovat metody modelování a simulace různých dynamických jevů do popisu reálných jevů, - začlenit modely a simulace do výuky, - analyzovat a hodnotit simulace, - vytvářet vlastní animačně-simulační modelů pro edukační účely.
Studenti se seznámí s praktickým použitím a využitím počítače pro potřeby učitele. Dokáží též pracovat s jednoduchými grafickými programy. V textovém procesoru MS WORD (nebo obdobném) jsou schopni doplnit text hotovým nebo nově vytvořeným obrázkem, dále musí ovládat tvorbu tabulek a grafů v programu MS EXCEL.
Předpoklady
Předpokladem jsou základní znalosti práce s počítačem na úrovni střední školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Účast na cvičení. Zpracování projektu.
Doporučená literatura
  • Kuneš, J., Vavroch, O., Franta, V. (1989). Základy modelování. Praha : SNTL.
  • Rábová, Z. a kol. (1992). Modelování a simulace. Brno : VUT.
  • Stoffová, V. a kol. (2001). Informatika, informačné technológie a výpočtová technika. Terminologický a výkladový slovník. Nitra : FPV UKF. 230 s.
  • Šafařík, J., Štofová, V., Cvik, P. (1984). Modelovanie a simulácia. Bratislava : EF SVŠT.
  • Zítek, P. (1990). Simulace dynamických systémů. Praha : SNTL.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr