Předmět: Informační a komunikační technologie

« Zpět
Název předmětu Informační a komunikační technologie
Kód předmětu KTE/PITQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření: Informační technologie a jejich rozdělení. Typy počítačových sítí podle různých hledisek, výhody a nevýhody, síťové operační systémy. Stavba a provoz počítačové sítě. Internet - charakteristika, Internet jako informační zdroj. Počítačové viry a ochrana proti nim, druhy virů podle různých hledisek, antivirové programy, projevy virů, základy bezpečné práce. Operační systémy - charakteristika, rozdělení. Základní rozdělení hardware. Aplikační software - rozdělení a vlastnosti programů. Periferie (skenery, tiskárny apod.). Multimédia. Kancelářské balíky prokramů. Grafické programy. Komprimační programy - smysl, rozdělení, vlastnosti. Prezentační programy. Výukové programy vhodné k použití na MŠ a získávání informací ze serverů se školskou problematikou.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatek praktických znalostí pro efektivní použití informačních technologií v MŠ. Pozornost je věnována zejména dnes progresivním informačním technologiím, jako jsou počítače. Další náplní je základní orientace v problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v základní hardwarové a softwarové stavbě PC.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:- definovat základní pojmy z oblasti IT a vysvětlit vzájemné vztahy mezi nimi,- orientovat se v základní problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v hardwarové a softwarové stavbě PC.
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti informatiky a práce s počítačem na úrovni středních škol.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100% účast na tutoriálech. Znalost práce s ICT na rozšířené uživatelské úrovni. Dovednost pracovat v LMS Univerzity Palackého UNIFOR (viz výukové multimediální LMS soubory). Úspěšné zvládnutí výstupního testu z oblasti využití ICT v edukačním prostředí. Vypracování dvou závěrečných úkolů dle zadání.
Doporučená literatura
  • Bárta, J. (1997). Úvod do počítačových sítí. České Budějovice : KOPP, 204 s.
  • Beránek, P. (2001). Digitální video v praxi. Brno : UNIS. 264 s.
  • Čapek, J. a Fabian, P. (2000). Komprimace dat, principy a praxe. Praha : Computer Press.
  • Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 168 s.
  • Chráska, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc.
  • Klement, M. (2001). Hardware a software. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Knotek, P. aj. (2000). Velká kniha skenování, úprava obrázků a tisk. Brno : UNIS, 287 s.
  • Kubica, J. (1997). Internet efektivně. Brno : CCB s.r.o.
  • Magera, I. (2005). Microsoft Office PowerPoint 2003 : podrobná uživatelská příručka. Brno : CP Books.
  • Slavík, J. a Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr