Předmět: Moderní technologie

« Zpět
Název předmětu Moderní technologie
Kód předmětu KTE/MTH@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
  • Dragon Tomáš, Mgr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Témata: Nekonvenční technologie pro zpracování různých materiálů (především strojírenské technologie) - elektroerozivní, prováděné laserem, plazmou atp. Inovace klasických technologií - vybrané příklady a jejich význam. Nanotechnologie. Nakládání s odpadem. Úspory energií. Alternativní zdroje energie. Hybridní pohon. Elektromobil. Vodíkový pohon. Moderní technologie v domácnosti. Pasivní a aktivní dům, větrání a rekuperace, tepelné čerpadlo. Koncept inteligentního bydlení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Smysl výuky disciplíny "Moderní technologie" spočívá ve zprostředkování vybraných poznatkových struktur z oblasti inovativních či klíčových technologií a jejich soudobého vývoje. Je zohledňována a respektována iniciativa Průmysl 4.0, dále je přikládán význam souvislosti techniky a technologií s rozvojem a uvažováním soudobé společnosti. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: o charakterizovat obecné progresivní trendy soudobých technologií, o vyjádřit pojem nanotechnologie, charakterizovat tento soubor technologií, členit je, popsat využití ve stěžejních oblastech, o charakterizovat odpady a formulovat žádoucí postupy nakládání s odpady (z hlediska občana většího celku), o popsat podstatu a možnosti nekonvenčních technologií, o vyjmenovat a charakterizovat vybrané typy moderních technologií v elektrotechnice a elektronice, strojírenství a jejich význam pro běžný život člověka v postmoderní společnosti, o posuzovat vybrané moderní technologie z hlediska širších souvislostí techniky, o analyzovat a hodnotit vybrané moderní technologie podle zadaných kritérií.
Předmět je zakončen zápočtem a kolokviem. Úspěšným absolvováním jsou studující kompetentní pokračovat dále ve studiu.
Předpoklady
Nejsou definovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Forma absolvování písemná, účast na cvičeních, vytvoření seminární práce - zpracování odborného tématu (platí i pro ISP), samostudium - příprava na zápočet a zkoušku (platí i pro ISP).
Doporučená literatura
  • FOJTÍK, Anton et al. (2014). Nano - fascinující fenomén současnosti: nanočástice, nanostruktury a nanotechnologie - důmyslné formy hmoty: od objevu fenoménu po biomedicínské aplikace.. Praha.
  • KURAŠ, Mečislav. (2014). Odpady a jejich zpracování.. Chrudim.
  • SLOBODIAN, Petr. (2013). Nakládání s odpady.. Zlín.
  • ŠESTÁK, Jaroslav. (1993). Speciální technologie a materiály.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní