Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Základní orientace v oblasti humanizačních aspektů techniky. - Tvorba životního prostředí a hmotného světa. - Současné problémy pedagogické praxe v kontextu technické výchovy. - Technické znalosti, dovednosti, hodnoty a postoje v sociálně-kulturním kontextu (multikulturní výchova, osobnostně sociální výchova, aj). - Technické znalosti, dovednosti, hodnoty a postoje v environmentální oblasti. - Estetické dovednosti a schopnosti zvládat jednoduché úkoly při tvorbě životního prostředí, - Rozvoj technické tvořivosti dětí. - Kultura bydlení a odívání. - Lidové tradice a řemesla. - Základy průmyslového a užitého designu a jeho užití v MŠ. - Tradiční lidové materiály a technologie a jejich využití ve vzdělávání. - Netradiční materiály a technologie a jejich využití v MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V souladu s teoretickými poznatky přírodních a společenských věd jsou cíle předmětu zaměřeny na osvojení specifických znalostí didaktiky technické výchovy v mateřské škole, prohloubení znalostí o materiálech, jejich funkčnosti a uplatnění v životním prostředí s využitím historických lidových tradic a regionálních specifik. Studenti si osvojí základní poznatky z oblasti hmotné kultury a tvorby životního prostředí prostřednictvím přímé praktické činnosti se zaměřením na uplatnění v prostředí mateřské školy (lidové řemeslné technologie, zvykoslovné předměty, lidové tradice a techniky aj.).
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a zpracování a zhodnotit jeho využití v prostředí mateřské školy, - formulovat výukové cíle v závislosti na zvláštnostech dítěte předškolního věku a chápat jejich význam pro činnost učitele, - volit vhodné vyučovací i hodnotící metody a kombinovat je do celku, - posuzovat kvalitu, obtížnost a přiměřenost tvořivých praktických činností pro děti předškolního věku, - analyzovat, hodnotit a vytvářet didaktické materiály k praktickým činnostem podle zadaných kritérií. - zpracovat projekt zaměřený na praktické činnosti žáků, osahující metodické postupy i vybrané didaktické kategorie a prezentovat ve formě mikrovýstupu, - reflektovat a hodnotit vlastní vzdělávací působení při mikrovýstupu, kreativně zkvalitňovat vlastní výkon.
|
Předpoklady
|
Předpokládají se teoretické znalosti technických materiálů a jejich využití.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
100 % účast ve cvičeních; úspěšné zvládnutí praktických činností, technologií zpracování materiálů a metodických postupů včetně finálních výrobků; výrobek z vybrané části učiva. Seminární práce - projekt.
|
Doporučená literatura
|
-
KEPRTOVÁ, B. a SLÁDKOVÁ, K. Nenuda v duchu českých tradic. Praha : Prostor, 1996. STAŇKOVÁ, J. a BARAN, L. Lidové umění z Čech, Moravy a Slezska. 1. vyd. Praha : Panorama, 1987. 198 s. HONZÍK, K. Tvorba životního slohu. Praha : Horizont, 1986. VANĚK, V. a VAŇKOVÁ, H. Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. Ostrava : PdF OU, 1991. 186 s. ISBN 80-7042-042-1. KOCIÁNOVÁ, L. a kol. Praktické činnosti pro 1.-5. roč. ZŠ. Praha : Fortuna, 1997. 168 s. ISBN 80-7168-441-4..
|