Předmět: Technická výchova M3

« Zpět
Název předmětu Technická výchova M3
Kód předmětu KTE/MT3Q
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
  • Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
V souladu s teoretickými ponatky přírodních a společenských věd prohloubit znalosti o funkčnosti materálů a jejich uplatnění v životním prostředí. Využití historických lidových tradic a regionálních specifik v přímé činnosti studentů se zaměřením na uplatnění v prostředí mateřské školy (lidové řemeslné technologie, zvykoslovné předměty, vánoční a velikonoční tradice aj.). Základní poznatky z oblasti hmotné kultury a tvorby životního prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
V souladu s teoretickými poznatky přírodních a společenských věd jsou cíle předmětu zaměřeny na osvojení specifických znalostí didaktiky technické výchovy v mateřské škole, prohloubení znalostí o materiálech, jejich funkčnosti a uplatnění v životním prostředí s využitím historických lidových tradic a regionálních specifik. Studenti si osvojí základní poznatky z oblasti hmotné kultury a tvorby životního prostředí prostřednictvím přímé praktické činnosti se zaměřením na uplatnění v prostředí mateřské školy. Studenti si osvojí základní znalosti i dovednosti při manipulaci s nejnovějšími materiálně-didaktickými prostředky s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a využití, včetně potřebných didaktických pomůcek (papír, textil, modelovací hmoty, dřevo a přírodní materiál, kovy, odpadový materiál), " znát, popsat a prakticky realizovat techniky zpracování materiálů, " formulovat základní bezpečnostní a hygienické zásady při praktické činnosti dětí předškolního věku, " zpracovat metodický list obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie, " posuzovat kvalitu a přiměřenost metodických postupů pro děti předškolního věku, " prezentovat metodický postup výroby vybraného objektu, včetně didaktických kategorií ve formě mikrovýstupu, " reflektovat vlastní činnost při mikrovýstupu, " definovat pojem riziko, školní úraz, objasnit vztah BOZP k výukovému procesu, orientovat se v oblasti ochrany před úrazem, Témata: 1. Úvod do studia technické výchovy, pojmy výchova, vzdělávání, technická výchova, technika, technologie, vzdělávací obsah technických věd. 2. Stručný historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření ve vzdělávání. 3. Cíle a pojetí předškolního vzdělávání v RVP PV, klíčové kompetence, začlenění technické výchovy do podmínek MŠ. Vzdělávací oblast Dítě a svět, cíle technické výchovy, taxonomie cílů. 4. Specifika předškolního vzdělávání v kontextu technické výchovy (vývojová specifika dítěte předškolního věku, didaktické zásady, výukové metody, organizační formy). 5. Papír - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 6. Textil - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 7. Dřevo - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 8. Přírodniny a experimentálními materiály (šustí, lýko, kůže, proutí aj.). 9. Kovy - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ 10. Plasty - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ 11. Modelovací materiály - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ (hlína, modurit, tvrdnoucí hmoty, sádra, polymerové hmoty aj.). 12. Humanizační aspekty technické výchovy v MŠ (bezpečnost práce, estetika, ekologie, ergonomie, aj.) 13. Lidové tradice a lidová umělecká tvorba (zvyky a tradice, řemesla a lidové techniky). 14. Technické myšlení a tvořivost v MŠ. 15. Hra, technická hračka a její současná aplikace do činnosti MŠ.
Student bude způsobilý použít různé druhy materiálů pro technické činnosti při výuce na ZŠ.
Předpoklady
Předpokládají se teoretické znalosti technických materiálů a jejich využití.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

100 % účast ve cvičeních; úspěšné zvládnutí praktických činností, technologií zpracování materiálů a metodických postupů včetně finálních výrobků; výrobek z vybrané části učiva. Seminární práce - lidová tvorba a řemeslné tradice ve vybraných regionech, současné využití.
Doporučená literatura
  • KEPRTOVÁ, B. a SLÁDKOVÁ, K. Nenuda v duchu českých tradic. Praha : Prostor, 1996. STAŇKOVÁ, J. a BARAN, L. Lidové umění z Čech, Moravy a Slezska. 1. vyd. Praha : Panorama, 1987. 198 s. HONZÍK, K. Tvorba životního slohu. Praha : Horizont, 1986. VANĚK, V. a VAŇKOVÁ, H. Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. Ostrava : PdF OU, 1991. 186 s. ISBN 80-7042-042-1. KOCIÁNOVÁ, L. a kol. Praktické činnosti pro 1.-5. roč. ZŠ. Praha : Fortuna, 1997. 168 s. ISBN 80-7168-441-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní