Vyučující
|
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Aplikace teoretických poznatků o vlastnostech, využití a možnostech zpracování papíru, přírodních materiálů a modelovacích materiálů. Poskytnout studentům praktickou průpravu v osvojování základních pracovních a tvůrčích dovedností při práci s papírem, přírodním a modelovacím materiálem. Ověřovat teoretické poznatky z oblasti technologií vybraných materiálů a jejich uplatnění v životním prostředí mateřské školy i společnosti. Součástí disciplíny je vlastní praktická kreativní činnost studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu jsou zaměřeny na teoretické znalosti a praktické činnosti v oblasti poznávání technických a přírodních materiálů a možnosti jejich využití při vzdělávaní dětí předškolního věku. V praktické části předmětu je kladen důraz na rozvíjení klíčových kompetencí a očekávaných výstupů (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže) a nejnovějších materiálně-didaktických prostředků s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování dřeva a přírodních materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " Definovat pojem technické materiály, přírodní materiály a jejich rozdělení, " znát pravidla bezpečnosti práce a PO při výuce, " určit nářadí a nástroje, vhodné pro zpracování výše uvedených materiálů, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy technických a přírodních materiálů, " určit vybrané dřeviny podle listů, květů a plodů, " zhotovit jednoduchý výrobek podle navrženého metodického listu, Témata: Smyslem výuky předmětu je získání informací a zkušeností o technických a přírodních materiálech, včetně jejich dělení a možností využití v praxi v MŠ. Dále naučit se určovat nástroje a nářadí k pracovním činnostem a operacím, znát makroskopickou stavbu dřeva a jeho využití, určovat vhodné přírodní materiály a jejich využití ve vzdělávání dětí předškolního věku. " Problematika BOZ a PO v MŠ, " Praktické užívání technických přístrojů, hraček, dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává, " Praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními a technickými materiály ve svém okolí, jejichž prostřednictvím získává zkušenosti s jejich vlastnostmi, " Poznáván a určování vybraných dřevin, " Využívání běžně dostupných technických materiálů pro vzdělávání v MŠ, " Zhotovení jednoduchých výrobků z přírodních a technických materiálů, " Vytvoření vlastních metodických listů k dané problematice, " Vytvoření krátkodobého projektu se zaměřením na využití výše uvedených technických a přírodních materiálů,
Student bude způsobilý použít různé druhy materiálů pro technické činnosti při výuce na ZŠ.
|
Předpoklady
|
Předpokládají se teoretické znalosti technických materiálů a jejich využití.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
100 % účast ve cvičeních; úspěšné zvládnutí praktických činností, technologií zpracování materiálů a metodických postupů včetně finálních výrobků; výrobek z vybrané části učiva.
|
Doporučená literatura
|
-
VANĚK, V. a VAŇKOVÁ, H. Technické materiály pro učitelství 1. st. ZŠ. Ostrava : PdF OU, 1991. 186 s. ISBN 80-7042-042-1. KOCIÁNOVÁ, L. a kol. Praktické činnosti pro 1.-5. ročník ZŠ. Praha : Fortuna, 1997. 168 s. ISBN 80-7168-441-4. BARFOVÁ, U. aj. Velká kniha pro malé mistry 1-4. Praha : Ikar, 1995-1998. DIETER, R. 100 návodů pro šikovné ruce - Mladý kutil. Praha : Svojtka-Vašut, 1996. 256 s. ISBN 80-7180-152-6..
|