Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
-
Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: . Metody lidského poznávání. . Základní terminologie pedagogické metodologie. . Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. . Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. . Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. . Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. . Vybrané statistické metody používaných při testování hypotéz. . Fáze kvalitativního výzkumu. Vybrané designy kvalitativního výzkumu. Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumech. . Vyhodnocení a interpretace kvantitativních a kvalitativních výzkumných data. . Etika výzkumné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vyjmenovat a charakterizovat metody lidského poznávání, . definovat základní pojmy pedagogické metodologie, . vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, . formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, . vytvořit postup kvantitativního a kvalitativního výzkumu, . vyjmenovat a charakterizovat úrovně měření v pedagogickém výzkumu, . používat vybrané statistické metody využívané při testování hypotéz, . vyhodnotit a interpretovat kvantitativní a kvalitativní výzkumná data, . popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce.
Předmět je zakončen zápočtem a kolokviem. Po úspěšném absolvování je možno pokračovat dále ve studiu.
|
Předpoklady
|
Nejsou definovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Forma písemná (zápočet), písemná a ústní (kolokvium), účast na cvičeních, tvorba seminární práce - vytvoření projektu na vybrané téma (platí i pro ISP), samostudium - příprava na zápočet a samostudium - příprava na zkoušku (platí i pro ISP).
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno.
-
GULOVÁ, L. a ŠÍP, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha.
-
HENDL, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace.. Praha.
-
HENDL, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat.. Praha.
-
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu.. Praha.
-
MAŇÁK, J. a ŠVEC, Š. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno.
-
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha.
|