Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Dragon Tomáš, Mgr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Vstupní proškolení požární ochrany a bezpečnosti práce studentů. Vstupní test znalostí a dovedností. 2. Počítačová síť UPONET a zásady práce s ní. Základní charakteristika a problematika počítačových sítí, přihlášení se do sítě, odhlášení se ze sítě, přihlášení se k jinému serveru apod. 3. Práce s elektronickou poštou, posílání a příjem zpráv, posílání došlých zpráv jinému uživateli, mazání došlých zpráv, posílání souborů, internetová adresa. 4. Rozšířené možnosti elektronické pošty. 5. Protivirová ochrana - program AVAST, nalezení virů a jejich odstranění. 6. Vyhledávací služby na Internetu, program Internet Explorer, prohlížení www stránek, vyhledávací servery. 7. WWW stránky pro učitele (Učitelský spomocník, Bobrův pomocník apod.) a základní informace o jejich obsahu. 8. Vyhledávání informací na WWW stránkách pro učitele. Výukový software a jeho ukázky. 9. Práce se skenerem, skenování obrazové nebo textové předlohy. OCR. 10. práce s jednodušším grafickým procesorem - úprava naskenovaných obrázků. 11. Textový procesor WORD - práce s grafy, vkládání matematických a jiných symbolů a vzorců. 12. WORD - vkládání obrázků a různých objektů, kreslení schémat. 13. MS EXCEL - tvorba tabulek a grafů. 14. MS PowerPoint - vypracování vlastní výukové prezentace. 15. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití a implementace výpočetní techniky do edukačního procesu. Předmět má především aplikační charakter proto se studenti prakticky seznámí s praktickým použitím a využitím počítače pro potřeby učitele. Tyto dovednosti uplatní tím, že budou schopni vyhledávat informace na Internetu, tyto informace (texty, obrázky, tabulky) potom dokáží příslušným způsobem upravovat a používat pro vytváření vlastních výukových dokumentů či edukačním konstruktů.
Studenti se seznámí s praktickým použitím a využitím počítače pro potřeby učitele. Dokáží též pracovat s jednoduchými grafickými programy. V textovém procesoru MS WORD (nebo obdobném) jsou schopni doplnit text hotovým nebo nově vytvořeným obrázkem, dále musí ovládat tvorbu tabulek a grafů v programu MS EXCEL.
|
Předpoklady
|
Předpokladem jsou základní znalosti práce s počítačem na úrovni střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Znalost základů práce s ICT na rozšířené uživatelské úrovni. Úspěšné zvládnutí výstupního testu z oblasti využití ICT a edukačním prostředí. Vypracování vlastní výukové prezentace v programu MS PowerPoint.
|
Doporučená literatura
|
-
BRDIČKA, B. (2003). Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS.
-
KLEMENT, M. Výpočetní technika - software a hardware. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc, 2002. 178 s. ISBN 80-244-4012-6. KLEMENT, M. Základy práce s PC. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc, 2001. 214 s. ISBN 80-244-0317-X. HRADSKÝ, J. Český Office 2000 Professional : podrobný průvodce začínajícího uživatele. 1. vyd. Praha, Grada Publishing, 2000. 476 s. ISBN 80-7169-882-2. MAGERA, I. Microsoft PowerPoint 97 - základní příručka uživatele. 1. vyd. Praha, Computer Press, 1997. 188 s. ISBN 80-7226-010-3. MAGERA, I. Microsoft PowerPoint 2000 CZ - základní příručka. 1. vyd. Praha, Computer Press, 1999. 292 s. ISBN 80-7226-223-8. Práce s počítačem. Praha: Fortuna, 1997. .
-
Vrba, J., Všetulová, M. Multimediální technologie ve vzdělávání, CDV UP Olomouc, 2003.
|