Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: - Didaktika praktického vyučování a odborného výcviku jako disciplína pedagogiky (popř. didaktiky), základní pojmy, výuka o technice a charakter oborové didaktiky, vybrané metody výzkumu. - Problematika obsahu a jeho vymezení, technické myšlení a technická gramotnost - specifika. - Kurikulum, východiska, stanovení a formulace cílů ve výuce o technice. - Postup transformace technické činnosti na obsah výuky (v souvislostech). Integrovaná výuka, druhy a způsoby integrace - Metody výuky a organizační formy vyučování se zřetelem k praktickému vyučování a odbornému výcviku v technických oborech. Aplikace didaktických zásad. - Funkce a role učebních úloh v praktickém vyučování a odborném výcviku. - Navození samostatné či psychomotorické činnosti žáka - instruktáž. - Technický experiment, projektová výuka, badatelsky orientovaná výuka a jejich možnosti uplatnění. - Kontrola, hodnocení v praktickém vyučování a odborném výcviku. - Materiální didaktické prostředky, obvyklé informační zdroje. - Svět práce - kariérové rozhodování, technická výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci praktického vyučování a odborného výcviku v technicky zaměřených oborech (ISCED3). Aktivitami spojenými s osvojováním a aplikací základních oborově didaktických teorií vede ke schopnosti koncepčního uvažování a projektování výuky v konkrétních podmínkách, ke schopnosti organizovat a řídit výuku vč. řešení vzdělávacích problémů s ohledem na žáka a jeho vzdělávací potřeby spočívající zde zejména v osvojování dovedností, s využitím jeho dispozic. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti vzhledem ke své odbornosti měli být schopni: - charakterizovat didaktiku praktického vyučování a odborného výcviku jako součást pedagogiky, popř. didaktiky (základní pojmy, vztah charakteru výuky a charakteru oborové didaktiky, metody výzkumu, mezivědní vztahy), - vyjádřit specifika praktického vyučování a odborného výcviku v soustavě odborné přípravy, soudobé trendy a požadavky, aplikace didaktických zásad, - vysvětlit pojem kurikulum a popsat didaktickou transformaci obsahu vč. integrace žákova poznání, - charakterizovat širší souvislosti techniky a možnosti výchovy ve výuce směřující k realizaci technické výchovy, - formulovat adekvátní cíle pro praktické vyučování a odborný výcvik (J. Nikl), - aplikovat optimu blízké metody a organizační formy výuky, v souladu se vzdělávacími cíli a obsahem, s uvažovaným využitím materiálních prostředků, systémy předmětný, operační, souborně operační, - charakterizovat typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové), vytvářet učební úlohy, popř. otázky učitele, podle zadaných kritérií i pro "badatelsky orientovanou" či projektovou výuku, - popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků, - vyjádřit cíle, obsah i uplatňované metody v tematickém okruhu, popř. průřezovém tématu Svět práce - naplánovat výuku praktického vyučování a odborného výcviku a zajistit podmínky pro její efektivní realizaci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Samostudium - příprava na zkoušku (platí i pro ISP).
|
Doporučená literatura
|
-
HAJDA, V. (2001). Didaktika odborného výcviku a odborného předmětu. In HOLOUŠOVÁ, D. aj. Soubor učebních textů pro posluchače DPS MOV.. Olomouc.
-
HOLOUŠOVÁ, Drahomíra aj. (2001). Soubor učebních textů pro posluchače DPS MOV I.. Olomouc.
-
KROPÁČ, Jiří a Miroslav CHRÁSKA. (2004). Výchova v obecně technických předmětech.. Olomouc.
-
PECINA, Pavel a Lucie Zormanová. (2009). Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi.. Brno.
|