Předmět: Základy automatizace a řízení

« Zpět
Název předmětu Základy automatizace a řízení
Kód předmětu KTE/KZAU@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Děrda Radim, Mgr.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
Obsah předmětu
Témata: " Automatizace, mechatronika, " systémy automatického řízení (základní pojmy teorie systémů, systémy automatické regulace), " statické a dynamické vlastnosti systémů (popis systému diferenciální rovnicí, přenos, přechodová charakteristika), " bloková algebra, " regulátory (typy regulátorů, realizace regulátorů), " regulované soustavy (statické regulované soustavy, astatické regulované soustavy), " stabilita regulačních obvodů (kritéria stability, výpočet stability), " přesnost řízení a přesnost regulace, " programovatelné automaty (programování PLC, základní typy automatů), " snímače a akční prvky, " programování automatizovaných systémů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Těžiště předmětu je v problematice automatické regulace a automatizačních prostředků s důrazem na využívání současných, elektronických prvků číslicové mikroelektroniky. Uváděny jsou základní poznatky z lineárních spojitých řídicích systémů a dále z diskrétního řízení. Řeší problémy analýzy, kde matematickým základem je Laplaceova a Z transformace. Důležitou částí je základní teorie zpětnovazebních systémů včetně vyšetřování jejich stability. Dále jsou řešeny otázky stability. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit pojetí automatizace jako moderní vědy, " definovat systém a řízení, " vysvětlit a popsat systémy automatického řízení, " definovat statické a dynamické vlastnosti systémů, " popsat typy regulátorů, " definovat kritéria stability regulačního obvodu, " popsat funkčnost programovatelných automatů - PLC, " vymezit otázku uplatnění v technické praxi.
Předmět je zakončen zápočtem a kolokviem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
Předpoklady
Prerektivity: Robotika a její aplikace ve vzdělávání Korekvizity: Základy automatizace a řízení

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce, Písemný test

Forma písemná a ústní, účast na cvičeních, vypracování seminární práce na dané téma (platí i pro ISP), samostudium (platí i pro ISP).
Doporučená literatura
  • BALÁTĚ, J. (2004). Automatické řízení.. Praha.
  • BENEŠ, P. a kol. (2012). Automatizace a automatizační technika: automatické řízení.. Brno.
  • BENEŠ, P. (2014). Automatizace a automatizační technika: prostředky automatizační techniky.. Brno.
  • ŠMEJKAL, L. (2005). PLC a automatizace.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní