Název předmětu | Virtualizační technologie |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KVIT@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět je koncipován tak, aby studentům poskytl potřebnou teoretickou a praktickou bázi poznatků a dovedností k tomu, aby charakterizovali a využívali desktopová virtualizační řešení pro řešení lokálních virtualizačních úloh na úrovni lokální sítě či podsítě. Orientuje se tedy na problematiku virtualizačních nástrojů pro desktopová řešení a je schopen pomocí těchto nástrojů virtualizovat lokální stroje.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laborování
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je rozvinout kompetence a znalosti zaměřené na: - Poskytnout studentům přehled o klíčových konceptech virtualizačních a cloudových systémů a o jejich využití v praxi se zvláštním zaměřením na školská zařízení. - Vymezit klasifikace různých virtualizačních a cloudových modelů, hardwarového řešení datacenter, clusterů s vysokou dostupností a vyvažováním zátěže, vědeckých výpočtů a bezpečnostních rizik multi-tenance. - Umožnit implementaci vybraných konsolidačních virtualizačních vrstev (VMWare, Hyper-V apod.) na hardwarové prostředky, včetně konsolidace stávajících fyzických strojů na stroje virtuální a opačně. - Aplikovat tyto poznatky v prostředí školských zařízení při designu, konfiguraci a provozu virtualizačních řešení. - Objasnit využití cloudových služeb a sociálních sítí určených pro budování vlastních učebních sítí na základě aplikace teorie konektivismu (angl. connectivism). - Definovat základní nástroje pro kolaboraci vzdělávajících se prostřednictvím cloudových služeb a sociálních sítí a klasifikovat jejich možnosti využití při vzdělávání z hlediska pedagogického, psychologického a technologického.
Po absolvování předmětu získají studenti zejména tyto způsobilosti, a budou je chápat souvislosti v: - Taxonomie pokročilých virtualizačních technologií. Serverová, desktopová, aplikační, síťová a disková virtualizace, virtualizace služeb, virtualizace sítové topologie a použití virtualizace při geograficky oddělených lokacích. - Hardwarově asistovaná virtualizace, paravirtualizace, emulace. - Podpora virtualizace na dnešních hardwarových architekturách a operačních systémech. - Hardwarová řešení pro datacentra, včetně řešení virtualizace datacenter při geograficky oddělených lokacích. - Cluster, vyvažování zátěže, vysoká dostupnost, odolnost vůčí výpadkům. - Cloudové technologie, komponenty a služby. IaaS, PaaS a SaaS. Frameworky pro vývoj cloudových aplikací. - Identita v oblaku, federace identit, jednotné přihlášení, OpenID, SAML. Bezpečnostní rizika virtualizace. |
Předpoklady |
Žádné speciální vstupní požadavky nejsou vyžadovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce
Prezenční forma studia: písemná (zápočet), účast na cvičeních, vytvoření seminární práce - vypracování protokolů o vybraném virtualizačním nástroji, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: písemná (zápočet), písemná a ústní (zkouška), účast na tutoriálech, studium distančních opor, vytvoření seminární práce - vypracování protokolů o vybraném virtualizačním nástroji, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku. Pro studenty s ISP (prezenční i kombinovaná forma studia) budou stanoveny, po osobní či písemné dohodě, individuální podmínky pro splnění požadavků na absolvování předmětu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |