Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Metody a formy začleňování včelařské tematiky v rámci rozvoje přírodovědné a technické pregramotnosti. 2. Motivace dětí, vhodné herní aktivity se včelařskou tematikou, praktické využití zážitkového učení a inscenačních metod, zkušenostní učení, škola hrou. 3. Dětská včelařská literatura, leporela, vhodné učební pomůcky. 4. Užitečnost včel a jejich život v přírodních podmínkách (současné včelařství v ČR a ve světě, včelí dílo, včely a květiny, nektar, pyl, propolis). 5. Včelí společenství (biologie včely, dělnice, matka, trubec, etapy života včely, rozmnožování včel). 6. Bez čeho se včelař neobejde (včelařský rok, včelí úly a včelařské pomůcky, tvorba oddělků, péče o včelstva, vlastnoruční výroba svíček z pravého včelího vosku). 7. Praktické včelařství (využití ochranných včelařských pomůcek, inspekce včelího úlu, kontrola a zhodnocení stavu včelstva a další nezbytné zásahy). 8. Praktické včelařství - příprava demonstračního včelího úlu, výběr a přeložení vhodných včelích rámků, zabezpečení proti úmyslnému i neúmyslnému otevření úlu. 9. Praktický trénink zážitkových vzdělávacích aktivit, příprava učebních pomůcek. 10. Mikrovýstupy studentů - trénink didaktických dovedností. 11. Mikrovýstupy studentů - trénink didaktických dovedností. 12. Mikrovýstupy studentů - trénink didaktických dovedností. Propojení na pedagogickou praxi: Náplní seminářů bude praktická aplikace přírodovědných a technických poznatků formou mikrovýstupů a reálných vzdělávacích aktivit zaměřených na děti v předškolním věku. Ve výuce budou prezentovány konkrétní příklady uskutečněných výchovně-vzdělávacích akcí ve školkách, včetně rozboru a hodnocení ze strany studentů. Studenti budou pracovat s reálnými učebními pomůckami aplikovatelnými v pedagogické praxi. Garant a vyučující zajistí propojení na odbornou praxi, jelikož z profesního hlediska je dlouholetým včelařem a členem Českého svazu včelařů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Laborování, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíl předmětu: Základním smyslem předmětu je rozvoj kompetencí souvisejících s realizací integrativně pojatého vzdělávání v prostřední mateřských škol se zaměřením na včelařství a techniku. Bude vytvořena kompetenční báze nezbytná k rozvoji přírodovědné a technické pregramotnosti dětí zážitkovou formou. Důraz je kladen na schopnost aplikace tzv. učení v souvislostech, v jehož rámci si děti mateřských škol vytvářejí pozitivní vztah k přírodě a rozvíjejí zručnost. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. zvolit vhodné metody a formy pro výchovně-vzdělávací aktivity dětí se zaměřením na včelařskou tematiku, 2. navrhnout a vybavit centrum aktivit ve třídě MŠ se zaměřením na včelařství, 3. samostatně připravit vhodné učební pomůcky, 4. poutavou formou sdílet poznatky o užitečnosti včel a včelařství jako řemesle, 5. rozvíjet děti prostřednictvím zážitkových aktivit, inscenačních metod a exkurzí.
|
Předpoklady
|
Předmět není určen pro studenty jiných studijních programů, než Učitelství mateřských škol. Existuje pouze omezený počet míst pro tento program a studenti by si předmět nemohli zapsat. Část výuky probíhá přímo u včel, a proto je nezbytné, aby student nebyl alergický na včelí bodnutí. Zapsáním na tento předmět student prohlašuje, že netrpí žádnou alergií nebo zdravotními komplikacemi, které by mohly mít při styku se včelami negativní vliv na jeho zdraví. Veškeré učební aktivity však budou realizovány s využitím ochranných pomůcek, které riziko včelího bodnutí eliminují. Není však povinností studenta zapsaného na tento předmět účastnit se té části výuky, kdy se bude přímo pracovat se včelami a tato skutečnost nemá vliv na úspěšnost ukončení tohoto předmětu. Všichni zájemci jsou vítáni. Vyučující vede i včelařské kurzy pro děti z mateřských škol, bez jediného bodnutí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Nejsou vyžadovány specifické vstupní znalosti. Je však třeba pozitivní vztah ke včelařství.
|
Doporučená literatura
|
-
BLATNÍKOVÁ, Kateřina et al. Hmyz - včela medonosná: soubor publikací pro MŠ a ZŠ, který vznikl ve spolupráci MŠ Kamarád Hradec Králové a královéhradeckých včelařů. Část I., Rostliny významné pro včely. Hradec Králové: Český svaz včelařů, z.s., základní organizace Hradec Králové, 2020. 110 stran. ISBN 978-80-908007-0-0. .
-
BLATNÍKOVÁ, Kateřina. Hmyz - včela medonosná: soubor publikací pro MŠ a ZŠ, který vznikl ve spolupráci MŠ Kamarád Hradec Králové a královéhradeckých včelařů. Část V., Život v úlu hrou: manuál pro práci s dětmi o životě včely medonosné a o medonosných rostlinách, které včely navštěvují. Hradec Králové: Český svaz včelařů, z.s., základní organizace Hradec Králové, 2020. 34 stran. ISBN 978-80-908007-0-0. .
-
BLATNÍKOVÁ, Kateřina. Včela medonosná: z lesa do úlů: výukový text a pracovní listy pro žáky 2. stupně základních škol: pro osvětu života a významu včely medonosné. Hradec Králové: ČSV, z.s., základní organizací Hradec Králové, 2017. 48 stran. ISBN 978-80-270-3573-1. .
-
ČECHOVÁ, Simona. Včelař Josífek. 1. české vydání. V Praze: Labyrint, 2019. 55 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-86803-59-3. .
-
GERSTMEIER, David a MILTENBERGER, Tobias. Ekologické včelaření: včely na prvním místě. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. 175 stran. ISBN 978-80-271-2015-4. .
-
Hmyz - včela medonosná: soubor publikací pro MŠ a ZŠ, který vznikl ve spolupráci MŠ Kamarád Hradec Králové a královéhradeckých včelařů. Část III., Metodika. Hradec Králové: Český svaz včelařů, z.s., základní organizace Hradec Králové, 2020. 66 stran. ISBN 978-80-908007-0-0. .
-
LEBEDA, Jan. Medovníček a jeho nemocnice pro zvířátka. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021. 135 stran. Pikola. ISBN 978-80-242-7159-0. .
-
ORLOW, Melanie von. Včelaření v souladu s přírodou ve velkoprostorových úlech. [Líbeznice]: Víkend, 2021. 139 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7433-306-4. .
-
ORLOW, Melanie von. Včelařka. Praha: Brázda, s.r.o., 2022. 122 stran. ISBN 978-80-209-0436-2. .
-
ŠABAKOVÁ, Ivana. Hmyz - včela medonosná: soubor publikací pro MŠ a ZŠ, který vznikl ve spolupráci MŠ Kamarád Hradec Králové a královéhradeckých včelařů. Část II., Svět květin a včel: povídání o včele medonosné a kvetoucích rostlinách pro malé děti. Hradec Králové: Český svaz včelařů, z.s., základní organizace Hradec Králové, 2020. 66 stran. ISBN 978-80-908007-0-0. .
-
TAUTZ, Jürgen. Fenomenální včely: biologie včelstva jako superorganizmu. Vydání v češtině čtvrté. Praha: ve spolupráci s Českým svazem včelařů vydalo nakladatelství Brázda, s.r.o., 2009. 286 stran. ISBN 978-80-209-0433-1. .
|