Vyučující
|
-
Kučerka Daniel, PaedDr. Ing. PhD.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
-
Dragon Tomáš, Mgr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Teoretické a praktické zvládnutí problematiky dílenských prací v rozsahu osonov pro zvláštní školy. Získání manuální zručnosti při jednotlivých praktických činnostech. Zásady hygieny a bezpečnosti práce při práci ve školních dílnách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvojení si teoretických a praktických zkušeností s technologiemi zpracování vybraného technického, přírodního, kovového, dřevěného, netradičního materiálu a plastů. Klade důraz na tvorbu metodických postupů při vytváření praktických cvičení rozvíjejících dovednost, jemnou a hrubou motoriku a tvořivost žáků primární školy. Studenti si současně osvojí základní znalosti a dovednosti při praktické manipulaci s nejnovějšími materiálně-didaktickými prostředky s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " rozlišovat jednotlivé kategorie technických materiálů, " definovat vlastnosti technických materiálů, " použít a vybrat vhodný technický materiál pro rozvoj technické dovednosti žáka, " znát pravidla bezpečnosti práce v činnosti s technickým materiálem, " rozumí pojmu učební úloha a chápe smysl tvořivého vyučování " navrhnout a zpracovat metodický list (návrh výrobku, prac. postupu v dané věkové kategorii), " zhotovit jasný profil žákovské činnosti ke splnění zvoleného cíle, " chápe individuální zvláštnosti dětí a respektuje jejich věkovou kategorii, " zhodnotit úroveň dovednosti žáka a zvolit individuální přístup k žákovi. Témata: " Teoretické poznatky o kovových, přírodních, dřevěných, netradičních materiálech a plastech. " Dělení technických materiálů, jejich vlastnosti. " Nástroje, nářadí a pomůcky pro ruční zpracování technického materiálu. " Pravidla bezpečnosti práce ve školních podmínkách. " Praktické činnosti s technickým materiálem. " Metodický list, názorná ukázka výrobku a sestavení pracovního postupu. " Náměty výuky technické výchovy s respektem na dané téma a cíl vzdělávání.
Student bude zůsobilý k praktickým dovednostem s vybranými materiály.
|
Předpoklady
|
Pro studenty, kteří mají zájem pokračovat ve studiu Učitelství technické a informační výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Účast na cvičení, technická dokumentace, výrobek z vybrané části učiva, úspěšné zvládnutí praktických činností.
|
Doporučená literatura
|
-
Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : MŠMT, Septima, 1997. KIRILENKOVÁ, M. Dílenské práce - pracovní vyučování v 1.-3. roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1997. ŠTĚPÁNEK, A. Dílenské práce - pracovní vyučování ve 4.-6.roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1998. BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte.Praha : SNTL, 1989. OUTRATA, Technologie ručního zpracování kovů. Praha : SNTL, 1981. ŠVAGR, J. aj. Technologie ručního zpracování kovu. Praha : SNTL, 1985..
|