Vyučující
|
-
Kučerka Daniel, PaedDr. Ing. PhD.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osvojení praktických dovedností prostřednictvím samostatné praktické činnosti při práci s vybranými materiály v souladu s požadavky pedagogické a průmyslové praxe. Aplikace základních teoretických poznatků o vlastnostech, využití a možnostech zpracování materiálů užívaných v praxi ZvŠ a SpZŠ..
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu jsou zaměřeny na praktickou činnost studentů. Výuka je orientovaná zejména na vytváření znalostní a dovednostní složky týkající se drobného technického materiálu papírenského a textilního charakteru a modelovacích hmot. Současně jsou rozvíjeny klíčové kompetence v budoucí práci učitele technické výchovy - metodická a didaktická oblast. Součástí předmětu je praktické ověření vědomostí prostřednictvím individuálních praktických činností studentů a praktické manipulace s nejnovějšími materiálně-didaktickými prostředky s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a použití včetně potřebných didaktických pomůcek (papír, textil, modelovací hmoty), " znát, popsat a prakticky realizovat techniky zpracování vybraných materiálů, " definovat výukové cíle praktických činností na úrovní kognitivní, behaviorální a afektivní a vysvětlit jejich význam pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " zpracovat metodický list obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie, " posuzovat kvalitu a přiměřenost metodických postupů pro žáky prvního stupně ZŠ, " prezentovat metodický postup výroby vybraného objektu, včetně didaktických kategorií a realizovat vyučovací proces ve všech jeho fázích (úvodní, hlavní, závěrečná) ve formě mikrovýstupu, " reflektovat vlastní činnost při mikrovýstupu, Témata: origami, fleurogami, quilling, twist art, pappmaché a kašírování, decoupage, pletení z novinového papíru, výroba ručního papíru, ruční šití a vyšívání, patchwork, drhání, tkaní, pletení, enkaustika, mramorování, modelovací hmoty (těsta, hlíny, polymerové hmoty), odpadový materiál aj.
Student bude zůsobilý k praktickým dovednostem s vybranými materiály.
|
Předpoklady
|
Pro studenty, kteří mají zájem pokračovat ve studiu Učitelství technické a informační výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
100% účast ve cvičeních, výrobek z vybrané části učiva, úspěšné zvládnutí praktických činností, technologií zpracování materiálů a metodických postupů vybraných činností.
|
Doporučená literatura
|
-
Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : MŠMT, Septima, 1997. KIRILENKOVÁ, M. Práce v domácnosti - pracovní vyučování 1.-3.roč; 4.-6. roč.; 7.-9. roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1997-1998. KIRILENKOVÁ, M. Dílenské práce - pracovní vyučování 1.-3.roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1997. ŠTĚPÁNEK, A. Dílenské práce - prac.vyučování 4.-6.roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1998. KOCIÁNOVÁ, L. aj. Praktické činnosti pro 1.-5.r.ZŠ. Praha : Fortuna, 1997..
|