Předmět: Didaktika technické a pracovní výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika technické a pracovní výchovy
Kód předmětu KTE/KUDTQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématika předmětu je koncipována zejména do těchto oblastí: Technická výchova jako součást základního všeobecného vzdělávání, tvorby životního prostředí a civilizačních vztahů. Mezipředmětové vztahy a vzájemná interakce předmětů. Vývojové zvláštnosti mladšího školního věku vzhledem k výuce technicky zaměřených předmětů, technická kreativita a její rozvíjení v souladu s vědomostmi a dovednostmi žáků. Tradice lidové tvorby a její druhy. Tradiční lidové materiály a techniky jejich zpracování. Estetická a účelová funkce předmětů. Řemeslo, umělecké řemeslo, průmyslová výroba, design, ekologie. Didaktická příprava učitele, bezpečnost výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Poskytnout studentům teoretické vědomosti i praktickou průpravu v osvojování základních didaktických, pracovních a tvůrčích dovedností pro pedagogickou činnost v oblasti všeobecné technické výchovy na primárních školách a při práci s vybranými technickými materiály. Vytvářet schopnost ověřovat a předávat teoretické poznatky i praktické dovednosti z oblasti technických i přírodních materiálů a technologií výrobků při jejich uplatnění v životním prostředí školy a společnosti. Součástí disciplíny je realizace koncepce technické výchovy jako základní složky systému vzdělávání, aplikace obecných didaktických poznatků a dovedností na specifickou problematiku technické a pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ a vlastní didaktická kreativní činnost studentů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Zpracování studijních a didaktických materiálů.
Doporučená literatura
  • HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
  • Kociánová, L. a kol. (1997). Praktické činnosti pro 1.-5. roč. ZŠ.. Praha : Fortuna, 168 s.
  • Procházková, I. aj. (2005). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Praha : Votobia.
  • PRŮCHA, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 154 s.
  • Škára, I. a Pospíšil, R. (1993). Didaktika technických prací na 1. st. ZŠ. Brno: Nakladatelství MU, 36 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -