Předmět: Didaktika informačních technologií

« Zpět
Název předmětu Didaktika informačních technologií
Kód předmětu KTE/KUDIQ
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření: Informační technologie a informatika a jejich místo na jednotlivých typech škol. Informační a informatická výchova a její cíle na základní škole. IT v "Rámcovém vzdělávacím programu". Možnosti využití digitálních technologií v práci učitele. Modely počítačem podporované výuky. Koncepce SIPVZ a následující projekty. Projektově orientovaná výuka s počítači. WWW stránky pro učitele ("Učitelský spomocník", "Bobrův pomocník", "Česká škola", "INDOŠ"). Počítačová podpora výuky žáka (typy programů a možnosti jejich nasazení v procesu výuky). Základní témata: - základní didaktické kompetence učitele 1. st. ZŠ se zaměřením na informatiku a digitální technologie, - cíle výuky informatiky a digitálních technologií na 1. st. ZŠ, jejich vymezování, naplňování a evaluace; rozvoj informatického myšlení, - formy a metody výuky zaměřené na informatiku a digitální technologie, - didaktické aspekty rozvoje uživatelských dovedností spojených s ovládáním a využíváním programů a digitálních technologií (psaní textů, kreslení obrázků, užití internetu, ...) - didaktické aspekty algoritmizace a programování pro 1. st. ZŠ, - robotické učební pomůcky a jejich využití při rozvoji informatického myšlení, - plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ, - práce s informacemi, zpracování dat, - projekt - příprava výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení, - praktické ověření projektu realizace výuky v praxi nebo formou modelového mikro-výstupu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky informačních a komunikačních technologií a informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků. Cíle: Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - vymezit a definovat základní pojmy, jako jsou např. informatické myšlení, informační výchova, vzdělávací technologie, - uvést didaktické zásady vázané na realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ, - znát současné trendy uplatňované při výuce informatiky na základních školách, a to jak metodické, tak i obsahové, - diagnostikovat prekoncepty žáků 1. st. ZŠ vázaných k informačním technologiím a získané poznatky aplikovat do procesu rozvoje nových znalostí, dovedností a postojů, - na základě rámcových a školních vzdělávacích programů analyzovat potřeby žáků a praxe v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a programování, - umět vhodnými způsoby rozvíjet informatické myšlení u žáků 1. st. ZŠ, - integrovat interaktivní/digitální technologie do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, - připravit výuku pro vybrané téma a následně ji realizovat v modelové situaci.
Výuka je zaměřena na rozvoj následujících způsobilostí: - základní didaktické kompetence učitele 1. st. ZŠ se zaměřením na informatiku a digitální technologie, - cíle výuky informatiky a digitálních technologií na 1. st. ZŠ, jejich vymezování, naplňování a evaluace; rozvoj informatického myšlení, - formy a metody výuky zaměřené na informatiku a digitální technologie, - didaktické aspekty rozvoje uživatelských dovedností spojených s ovládáním a využíváním programů a digitálních technologií (psaní textů, kreslení obrázků, užití internetu, ...) - didaktické aspekty algoritmizace a programování pro 1. st. ZŠ, - robotické učební pomůcky a jejich využití při rozvoji informatického myšlení, - plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ, - práce s informacemi, zpracování dat, - projekt - příprava výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení, - praktické ověření projektu realizace výuky v praxi nebo formou modelového mikro-výstupu.
Předpoklady
Základní orientace v oblasti ICT ve vzdělávání.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

Zápočet: vypracování vlastního výukového projektu, procvičujícího předem určená témata
Doporučená literatura
  • Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
  • BLAHO, A., KALAŠ, I. (2006). Imagine Logo učebnice programování pro děti.. Praha.
  • Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 163 s.
  • Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 168 s.
  • Drlík, P., Hvorecký, J. (1992). Informatika - náčrt didaktiky. Nitra : PdF. 169 s.
  • Friedman, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : PdF MU.
  • Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : MU. 92 s.
  • CHRÁSKA, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc: UP, s. 127-177.
  • Jandová, L. (1996). Počítačová výuka a její uplatnění ve škole. Plzeň : VZČU. 75 s.
  • Katuščák, D., Matthaeidesová, M., Nováková, M. aj. (1998). Informačná výchova. Bratislava : Media Trade. 375 s.
  • Katuščák, D., Matthaeidesová, M., Nováková, M. akol. (1998). Informačná výchova. Bratislava : Media Trade. 375 s.
  • Kmoch, P. (1997). Informatika a výpočetní technika pro střední školy. Praha : Computer Press. 228 s.
  • Kouba, L. a kol. (1992). Technické systémy ve výuce. Praha : UK. 168 s.
  • Kožuchová, M. aj. (1997). Fenomén techniky vo výchove a vzdelávaní v základnej škole. Bratislava : Univerzita Komenského. 160 s.
  • Kropáč a kol. (2004). Didaktika technických předmětů - vybrané kapitoly.. Olomouc : VUP. 223 s.
  • Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
  • Kropáč, J. a kol. (2004). Didaktika technických předmětů - vybrané kapitoly. Olomouc : VUP. 223 s.
  • Kropáč, J. (1996). Obecný obsah výuky o technických materiálech. Olomouc : Vydavatelství UP.
  • Kropáč, J. (1998). Pojetí o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc : UP. 76 s.
  • Kulič, V. (1989). Člověk - učení - automat.. Praha : SPN.
  • LOVÁSZOVÁ, Gabriela, PALMÁROVÁ, Viera a CÁPAY, Martin. (2011). Didaktika programovania pre ZŠ 1: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy.. Bratislava.
  • Maňák, J. a Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno : Paidó. 219 s.
  • Mošna F. a kol. (1990). Didaktika základů techniky I.. Praha : SPN. 269 s.
  • Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK.
  • Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK, 297 s.
  • Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
  • Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
  • Petlák, E. (2007). Pedagogicko-didaktická práca učitela. Bratislava : IRIS.
  • PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha : Portál. 380 s.
  • RAMBOUSEK, V. aj. (1997). Práce s počítačem. Praha : Fortuna. 256 s.
  • Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.
  • Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele.. Praha : Portál. 119 s.
  • Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchove. Olomouc : VUP. 161 s.
  • Stoffová, V. a kol. (2001). Informatika, informačné technológie a výpočtová technika. Terminologický a výkladový slovník. Nitra : FPV UKF. 230 s.
  • Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
  • Švec, V. aj. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno : PdF MU. 90 s.
  • VANÍČEK, Jiří. (2012). Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie.. Brno: Computer Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -