Vyučující
|
-
Dostálová Sekaninová Iva, Mgr.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
-
Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: . Pojem technika, základní zákonitosti techniky, technologie, struktura a systém technologií, . technické objekty, jejich úroveň z hlediska komplexnosti a systemizace, . technické vědy, technické poznatky, . žák jako adresát výuky technických předmětů, učitel technických předmětů, . fyzikální veličiny, jejich jednotky a fyzikální rozměr, kontrola jednotkou, převody jednotek, práce s tabulkami, . vybrané problémy z mechaniky, kinematiky, dynamiky; řešení úloh.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Základním cílem výuky je vytvořit teoretický základ pro studium oboru, zdokonalit studenty v přípravě vysokoškolsky pojatých textů, ve schopnosti prezentace seminární práce a ve vedení diskuse (obhajobě). Prostřednictvím aktivit spojených s řešením vybraných typových úloh z různých oblastí techniky vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro aktivní využívání informačních zdrojů a rozvoj technického myšlení. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vyjádřit význam pojmů technika, technologie, . vysvětlit podstatu tzv. základních zákonitostí techniky, dokumentovat jejich platnost na příkladech z oblasti techniky a technologií, . popsat a na příkladech dokumentovat tzv. strukturu technologické činnosti, vysvětlit systém technologických činností včetně typických případů jednotlivých tříd, . rozlišit úroveň technických objektů z hlediska komplexnosti, uvést možnosti systemizace, . specifikovat typické znaky technických věd a technického myšlení, včetně oblasti digitálních technologií, . prezentovat základní schopnost uvažovat o technice z pohledu učitele a z pohledu žáka jako adresáta výuky, . na základě řízeného samostudia textu TZTP II (viz seznam literatury) zvládat nezbytnou úroveň matematických a fyzikálních výpočtů.
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
|
Předpoklady
|
Nejsou definovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce, Písemný test
Písemná forma (zápočet), praktická (zkouška), účast na cvičeních, samostudium - příprava na zápočet a samostudium - příprava na zkoušku (platí i pro ISP).
|
Doporučená literatura
|
-
DROZENOVÁ, Wendy. (1994). Technika a lidské hodnoty.. Praha.
-
TONDL, Ladislav. (2009). Člověk ve světě techniky. Nové problémy filozofie techniky.. Liberec.
-
TONDL, Ladislav. (1998). Technologické myšlení a usuzování.. Praha.
|