Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata: . Základy všeobecné terminologie ? pojem, termín ideální a reálný, terminologie. . Vlastnosti ideálního termínu. . Zdroje terminologických informací a jejich využití pro výuku. . Terminologické systémy, terminologické problémy a jejich řešení ? obecné přístupy i jejich aplikace s ohledem na odbornost. . Vyjádření významu pojmu ? prakticky ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Záměrem výuky je připravit studenty na optimální používání odborné terminologie při komunikaci či prezentaci problematiky ve výuce v rámci jejich odbornosti; rovněž prezentovat možnosti učitele pro prezentaci významu pojmů. Jde o využití v souvislostech řízení činnosti žáků - navození činnosti, její kontrolu a optimalizaci i hodnocení. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vyjádřit význam pojmů termín, terminologie, pojem; vztahy mezi těmito pojmy, . uvést vlastnosti ideálního termínu a reálných termínů používaných v jejich odbornosti, . jmenovat základní zdroje terminologických informací pro jejich odbornost, . popsat terminologické souvislosti materiálů a energií a jejich vlastností pro jejich odbornost, zdrojů informací o vlastnostech a příslušných parametrech z těchto oblastí (včetně terminologických souvislostí), . popsat terminologické souvislosti technologií, zdrojů informací o příslušných parametrech technologií, a to včetně terminologických souvislostí, . dobře vyjádřit terminologické systémy vybraných oblastí jejich oboru, . uvést a řešit konkrétní případy terminologických problémů v praktickém vyučování a odborném výcviku jejich oboru, popř. s ohledem na názornost výuky či dobré chápání významu pojmu (ČSN aj.), . analyzovat a hodnotit vhodnost použití termínů při jejich výuce ? příklady, . možnosti prezentace pojmu v praktickém vyučování a odborném výcviku jejich oboru.
Dobré používání odborné terminologie při komunikaci či prezentaci problematiky ve výuce prováděné v rámci odbornosti studentem; rovněž optimalizovat způsobilosti budoucího učitele pro prezentaci významu pojmů. Jde o využití v souvislostech řízení činnosti žáků - navození činnosti, její kontrolu a optimalizaci i hodnocení a s tím spojené komunikace.
|
Předpoklady
|
Výuka předmětu souvisí s výukou předmětů Materiály a technologie, dále s obsahem výuky o problematice energie v průmyslu a službách, se znalostmi ICT, popř. také s principy konstrukce technických zařízení. Žádoucí jsou dobré znalosti oboru předchozí kvalifikace studenta z hlediska terminologie oboru a strukturovaného chápání významu termínů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Seminární práce
Písemná příprava - případová metoda (zápočet), písemná a ústní (kolokvium), účast na konzultacích, studium distančních opor a další literatury, vytvoření "seminární" práce, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na kolokvium. ISP - Vzhledem k charakteru předmětu nejsou formulovány obecně platné požadavky na průběh studia, také vzhledem ke specifičnosti jednotlivých ISP. Průběh studia bude řešen individuálně, ohleduplně vzhledem k okolnostem.
|
Doporučená literatura
|
-
Kropáč, J. a Serafín, Č. (2008). Teoretické základy technických předmětů I. Texty k dist. vzdělávání v rámci KS (CD-ROM). Olomouc : PdF.
-
STOFFA, Ján. (2000). Terminológia v technickej výchove.. Olomouc : UP.
-
ŠVEC, Štefan. (2003). Pojmoslovné spory a ich definičné riešenia vo výchovovede.. Bratislava.
|