Vyučující
|
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové teze disciplíny: 1. Papír, základní poučení, zpracování a druhy papíru. 2. Papír - vlastnosti, vzorník druhů papírů. 3. Papír - skládání, preciznost, origami. 4. Papír - stříhání, řezání, prolamování, (spirála, lamela, maska, fantastický květ aj.) 5. Papír - lepení, tvarování, (hry, ozdoby, světelné obrazy, figurální vystřihovánky). 6. Papír - prostorové konstrukce z různých druhů papírů. 7. Papír - kašírování. 8. Práce s kartonem a lepenkou. 9. Hry s papírem s využitím barvy. 10. Recyklovaný papír. 11.Kreativní a experimentální výrobky z papíru. 12. Závěrečné úpravy papírových výrobků, adjustace. 13. Materiální prostředky, didaktické pomůcky, nářadí a nástroje vhodné pro práci s papírem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu jsou zaměřeny na teoretické znalosti a praktické činnosti v oblasti poznávání technických a přírodních materiálů a možnosti jejich využití při vzdělávaní dětí předškolního věku. V praktické části předmětu je kladen důraz na rozvíjení klíčových kompetencí a očekávaných výstupů (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže) a nejnovějších materiálně-didaktických prostředků s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování dřeva a přírodních materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " Definovat pojem technické materiály, přírodní materiály a jejich rozdělení, " znát pravidla bezpečnosti práce a PO při výuce, " určit nářadí a nástroje, vhodné pro zpracování výše uvedených materiálů, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy technických a přírodních materiálů, " určit vybrané dřeviny podle listů, květů a plodů, " zhotovit jednoduchý výrobek podle navrženého metodického listu, Témata: Smyslem výuky předmětu Technické materiály 2 je získání informací a zkušeností o technických a přírodních materiálech, včetně jejich dělení a možností využití v praxi v MŠ. Dále naučit se určovat nástroje a nářadí k pracovním činnostem a operacím, znát makroskopickou stavbu dřeva a jeho využití, určovat vhodné přírodní materiály a jejich využití ve vzdělávání dětí předškolního věku. " Problematika BOZ a PO v MŠ, " Praktické užívání technických přístrojů, hraček, dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává, " Praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními a technickými materiály ve svém okolí, jejichž prostřednictvím získává zkušenosti s jejich vlastnostmi, " Poznáván a určování vybraných dřevin, " Využívání běžně dostupných technických materiálů pro vzdělávání v MŠ, " Zhotovení jednoduchých výrobků z přírodních a technických materiálů, " Vytvoření vlastních metodických listů k dané problematice, " Vytvoření krátkodobého projektu se zaměřením na využití výše uvedených technických a přírodních materiálů
Student bude způsobilý použít různé druhy materiálů pro technické činnosti při výuce na ZŠ.
|
Předpoklady
|
Předpokládají se teoretické znalosti technických materiálů a jejich využití.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Úspěšné zvládnutí teoretických poznatků i praktických činností, technologií zpracování papíru a příbuzných materiálů a metodických postupů včetně finálních ukázek výsledků kreativní studentské činnosti.
|
Doporučená literatura
|
-
Dieter, R. (2002). 100 návodů pro šikovné ruce - Malý kutil. Praha : Svojtka-Vašut.
-
HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
-
VANĚK, V. a VAŇKOVÁ, H. (2004). Materiály pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : PdF OU.
|